The Soundtrack of Our Lives
The Considerate Lovers

Outskirts of Love - Vishnu (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mørketidsblues

Natta dominerer fortsatt, men opplyst av neon fremstår Nightbeat Love som et lysere album enn forgjengeren.

Vishnus debutalbum, Outskirts of Love, fikk flotte tilbakemeldinger da det kom i 2010. Med beksvarte tekster, desperat gitarrock og blåfarget vokal, viste Tromsø-bandet at arven etter Madrugada, Ricochets og My Midnight Creeps levde videre i nord. Kanskje ikke så rart da produksjonen var rattet av Frode Jacobsen og Alex Kloster-Jensen, begge med bakgrunn i nevnte band. Resultatet var uansett riktig så flott og viste at Vishnu var et band å regne med, selv om det musikalske uttrykket kanskje ikke var verdens mest originale. Noe som forøvrig glatt ble oppveid av solide låter, Tor Thomassens glimrende vokal, Tom Hansens distinkte gitarspill og et band som etter mange års konsertvirksomhet kombinerte modenhet og ungdommelig sult med hell.

Nå er oppfølgeren her. Nigtbeat Love er spilt inn i Svenska Grammofonstudion i Göteborg med hjelp av produsent Oskar Lindberg, som også har produsert utgivelser med blant annet Tinariwen, Hellsongs og José Gonzales. Der debutalbumet var gjennomgående nattsvart og desperat, er årets utspill luftigere og mer (pop)tilgjengelig. Kjærlighet på godt og vondt, mest det siste, sto tematisk i sentrum sist. Vi finner igjen noe av det samme på årets utspill, selv om Thomassens tekster denne gangen maler med bredere pensel og flere farger. Natta dominerer fortsatt, men opplyst av skinnende neon fremstår Nightbeat Love som et lysere album enn forgjengeren.

Vishnu har gjennom hardt arbeid på landets klubb- og festivalscener fått et stadig voksende publikum de siste åra. Med Nightbeat Love vil nok bandet treffe ennå flere. Åpningslåten Hurricane Heart er noe av det mest umiddelbare fra kvartetten noensinne. Et opplagt singelvalg, og en fremtidig livefavoritt, som fra en forsiktig start forløses med fengende gitarer og et catchy refreng der bandet rister løs sine demoner og viser at de kan sin rock'n'roll-historie. Den feminine korhjelpen (som vi også finner igjen andre steder) er flott som kontrast til Thomassen mørke røst, selv om jeg skulle ønske at den var mikset betydelig lenger framme i lydbildet.

På et album som veksler mellom stemningsmettet moll og hissige rock'n'roll, er fuzzete Careless Love og Got My Eyes on You to favoritter blant de kjappe utblåsningene. Inspirasjonskildene ligger mellom linjene, og det er lett å høre påvirkning fra navn som Iggy Pop/James Williamson (Wreck My Soul) og Nick Cave & The Bad Seeds (glimrende The King Has Left The Town), og jaggu får jeg assossiasjoner til Johnny Thunders (RIP) og hans klassiske So Alone når tempoet senkes og vokalisten står frem med en kledelig sårhet. Produksjonen har også i flekkene ekko fra The Soundtrack of Our Lives, der Guiding Light er det beste eksemplet på dette.

At Vishnu stjeler her og der skal ikke (i alle fall ikke fra min side) brukes mot kvartetten, dét gjør nemlig de fleste på dagens retro-orienterte musikkscene. Kruttet er som kjent oppfunnet for lengst. Alle kan ikke være like innovative, selv om det selvsagt er viktig å klare å meisle ut sin egen stemme. Og det synes jeg Vishnu gjennom to album - med god margin - har klart å gjøre.

Musikalsk er håndverket upåklagelig, selv om ikke alle ni låtene holder samme klasse. Etter å ha spilt albumet temmelig mange ganger de siste ukene, er det likevel hyggelig å konstatere at skiva vokser. Der jeg etter første gjennomspilling konkluderte med at Vishnu hadde tatt et steg tilbake, mener jeg nå at bandet i alle fall står på stede hvil, og sånn sett innfrir med Nightbeat Love – selv om jeg nok holder debutalbumet høyere. Det har kanskje noe med forventninger å gjøre, og en liste bandet selv har lagt høyt. Jeg sitter i alle fall med en følelse at Vishnu ennå ikke har forløst hele sitt potensiale. Men det kommer, bare vent!

Outskirts of Love er uansett et flott og helstøpt album som befester bandets posisjon blant de beste norske innen gitarorientert og klassisk rock'n'roll. Og da er det bare å begynne å glede seg til å høre det nye materialet i livetapping.

Her er datoene for de første konsertene Vishnu gjør etter plateslippet:

1. februar – City Scene, Alta
2. februar – Redrum, Hammerfest