Homesick James
Elmore James
J.B Hutto

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Fra Chicago til Notodden

Endelig er den her - plata som viser hvem som er sjefen over alle sjefer når det gjelder Chicago-blues i dag.

Mange blueselskere har garantert gått og ventet på at Louisiana Red skulle gi fra seg et virkelig gjennomført godt album som til fulle viser det sprengstoffet som han alltid leverer live. Han er en av de siste gjenlevende formidlerne av Chicago blues i direkte linje fra Muddy Waters – en artist Red selv så og lærte fra. Alle bluesfolk som har opplevd Louisiana Red fra scenen veit at mannen er ekte saker. Men han har en svært brokete diskografi bak seg, noe også arkitekten bak dette prosjektet, Little Victor, trolig har fått med seg. Men etter å ha turnert mye med Red de siste åra kom han i snakk med folka bak Bluestown Records, og det ble avtalt plateinnspilling på Notodden under bluesfestivalen i år.

Dermed er ventetiden for det komplette Louisiana Red albumet over. Dette er plata fansen har ventet på i årevis. Analoge Juke Joint Studio i Notodden er perfekt egnet til å forevige Reds mektige stemme og råere-enn-sushi gitarspill. Omstendighetene ville ha det til at en rekke prominente musikere naturlig nok var i Notodden på samme tid, og folk som Kim Wilson og Bob Corritore på munnspill, samt Dave Maxwell på piano bidrar til å løfte det allerede svært solide kjernebandet. Norske Alexander Pettersen og Bill Troiani (han må finne seg i å bli kalt litt norsk nå) forankrer rytmeseksjonen, og de gjør en fremragende jobb, der de følger Red som de aldri skulle gjort annet enn å kompe mannen.

Stjerna her er likevel Louisiana Red, som har skrevet så godt som alle låtene selv og synger med en vitalitet man vanligvis forbinder med langt yngre foler. Og gitarspillet er et kapittel for seg selv. Sjekk Crime In Motion for en smakebit på hvor rå slide det går an å spille i 2008. Det formelig ryker av høyttalerne når Red fyrer av sine slideløp. Det er nesten vanskelig å plukke høydepunkter på et album så stappa av godbiter. Kim Wilson er som vanlig fantastisk i både den selvbiografiske I'm Louisiana Red og instrumentalen At the Zanzibar (en hyllest til Chicago-klubben med samme navn). Undervurderte Bob Corritore er ikke mye dårligere i Alabama Train.

Det er rett og slett så autentisk lydmessig og instrumentalt at man føler seg hensatt til en tidsmaskin og transportert til Chicagos sørside på 50-tallet. Og ikke minst er det inspirert. Det virker som alle bare har bestemt seg for å og gi jernet i studio og legge sine hundrevis av år med erfaring inn i hvert enkelt spor. Det er Chicago blues det dreier seg om, men det blir ikke kjedelig og stivbeint all den tid det varieres mye tempomessig fra raske dragere som Ride On, Ride On til langt seigere Sweet Leg Girl. Uansett er låtmaterialet råsterkt.

Tekstmessig er det også autentisk, med Red som blottlegger sjela om noe av det han har opplevd i sin tid. Godbiter i så måte er for eksempel den megetsigende Too Poor to Die og såre You Done Quit Me. Andre godbiter som må nevnes er I Come From Louisiana, som svinger grusomt, i tillegg til allerede nevnte Crime in Motion. På plussiden ellers kommer også et smakfullt cover og innsiktsfulle kommentarer til hver låt, skrevet av Little Victor.

Dette er en soleklar kandidat til årets bluesplate i 2008. Etter min mening er Back to the Black Bayou nærmest en referansepunkt for hvor god en tradisjonell bluesplate basert på kan være i 2008. Det føles rett og slett som en relevant, levende og nær plate, levert av folk som veit hva dette dreier seg om. Bluestown er nødt til å skaffe distribusjon for denne plata i resten av verden, og det burde ikke være vanskelig. Sammenlignet med Lil Ed, som mange drar frem som autentisk Chicago blues, er dette flere lysår bedre. Hvem skulle trodd at årets Chicago-bluesplate skulle komme fra Notodden? Det er en merkelig, men fin bluesverden, dere.