Ephemera
Unni Wilhelmsen

Frame This Moment - Preacherman's Daughter (2001)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nusselig, men voksen visepop

Plettfri lettpop fra Sørlandet. Ta med hjem når du synes synd på deg selv og CD-hylla er tom for balsam.

Frame This Moment (2001) var Stavangerbaserte Preacherman's Daughters pertentlige og pyntelige debut. Utgitt på eget selskap har de mottatt god kritikk, de vant ZOOM i 2000 på hjemmebane, og de har turnert en smule. Visepop eller lettpop er vel noen betegnelser man kan kaste etter dette bandet, det handler i hvert fall om pop ikke ulikt bergenske Ephemera. Søstrene Kari Grethe Hjorthaug og Marit Hjorthaug Andersen står nok for en litt mer sørgmodig vokal enn Ephemera, men samtidig har de et voksent tilsnitt som gjør seg godt. Preacherman's Daughter ble kåret til årets lokale artist i Rogaland, noe som ikke er dårlig med tanke på Kaizers Orchestras framgang det siste året.

Faded er en EP som med hjelp av litt banksponsing og Thomas Dybdahl har blitt en god oppfølger til Frame This Moment. Preacherman's Daughter vokser klart som selvstendige artister, uten at jeg synes de beveger seg veldig langt videre på veien. Her er fremdeles søstrenes vokalsamspill, der de begge veksler mellom å være i forgrunn og bakgrunn, det som er særpreget for bandet. Det er særlig åpningen My Face Faded som slår meg ut og som er det klart sterkeste sporet på plata. Etter en alvorspreget innledning springer låten over i en fengende popperle, som sitter igjen lenge etter å ha hørt på plata. De fire andre sporene er svært nære visepop-betegnelsen, uten de helt store overraskelsene. Grunnstemningen har dog hele tiden noe vemodig vakkert over seg - en stemning der du hele tiden blir puset med av vokalistene. Tekstene bidrar også til å skape alvorspreget som trosser rammen med lett popmusikk.

Synes du litt synd på deg selv, kanskje sjefen din var ekstra muggen på jobben i dag? Gå innom platebutikken og plukk opp Preacherman's Daughter. Sett deg i sacco-sekken din, rull ned gardinen og la søstrene fra Stavanger ta deg med til en indre reise. Alvorspreget balsam for sjelen er servert.