The New Pornographers
The Wannadies

The Sekret Songs of KaRL BaRX - KaRL BaRX (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Trøndersk indiepop – hurra!

Ventetiden ble lang, men det er greit så lenge det som kommer er svært godt!

Det er noen år siden trønderbandet med det underlige navnet KaRL BaRX debuterte med en liten EP (The Sekret Songs of..., 2004). Anmeldelser den gangen beskrev dem gjerne som "unge, lovende og spennende". Nå, først fire år senere, er en hel plate på markedet. Litt utskiftninger på veien har det blitt, men det er fortsatt vokalist/gitarist Sigurd Brørs som styrer skuta. Med på laget siden sist er det særlig verdt å merke seg Brita Skare Malvik som deler vokaljobben med nevnte Brørs.

Etter å ha vært "unge og lovende" i fire år, blir A Produkt of Imagination en slags eksamensoppgave som skal presenteres. Hvordan står det så til med kvintetten fra Trondheim?

Jo da, elementene fra sist gang har de fortsatt med seg i bagen. Etter å ha hørt albumets 14 spor flere ganger kjenner jeg meg særlig igjen fra da jeg kjøpte svenske Wannadies' første plate i 1990. Slektskapet - eller gjenkjennelsesfaktoren - er den kvinnelige røsten og de gode poplåtene. Dette deler de også med for eksempel canadiske The New Pornographers. For det er nemlig i et slags slik indiepop/rock-terreng KaRL BaRX befinner seg. Fire år eldre og vi hører et mer voksent band, som ikke er så skranglete som på den nevnte EPen. Kanskje skyldes dette mer modenhet enn tidligere.

I all hovedsak er låtene enkle og tidvis som skapt for øret. Arrangementene er heller ikke så kompliserte. Med andre ord er vi definitivt inne i POP-landet. Men KaRL BaRX ønsker å gjøre noe mer, særlig i forhold til behandlingen av instrumentene og vokalbruken som de ikke ønsker å tilpasse det radiovennlige formatet. Dette avhenger selvsagt av hvilken radiostasjon og/eller program som radioen er innstilt på, men poenget er at Brørs & Co. henter inspirasjon fra indiepopens mange farger og toner. Både fra 80-tallet og frem til dagens indiebrødre og -søstre. På de rolige låtene som Cheesekake så kan de til og med minne om den sukkersøte popen fra The Beautiful South. I tillegg kan vokalen til Brita Skare Malvik også minne om en ung Kirsty MacColl. Vi snakker altså om kvalitetspop.

Det er mange sterke spor på albumet, og de som skiller seg mest ut er Life at a Different Size som har et kult gitarspill i verset og et sommerlig godallsangsrefreng. Don't Bother bygger opp verset med et gitarriff og har et rockete, kult refreng, Og ikke minst Time is Money som bygger seg drivende opp og har et Pixies lignende refreng – altså utrolig kult!

Du blir i godt humør og stemning etter at platas tre kvarter er passert. Et særdeles godt indiepop-album har KaRL BaRX presentert og da kan vi vel leve med at det tok fire år før A Produkt of Imagination ble skapt og utgitt.