The Cure
Burzum

...Into That Good Night - White Lord Jesus (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bønnhørt

At White Lord Jesus har forblitt en hemmelighet for allmennheten frem til nå er en nesten en skam.

White Lord Jesus var et helt ukjent band for min del inntil det ble snakk om denne utgivelsen, og når det i tillegg er snakk om et norsk goth/synthrock band fra åttitallet så er det jo klart at man blir smånysgjerrig. Noe slikt hadde jeg rett og slett ikke peiling på at fantes, noe som kan skyldes min ignoranse blandet med det faktum at det har vært lite fokus på denne delen av norsk rock. Dette er også noe av grunnen til at vi nå ser en ny utgave av WLJ i 2005.

Denne skiva består i utgangspunktet av låtene fra duoens første og eneste kassettutgivelse fra 1984 - Amen. Nå er disse låtene remastret eller nyinnspilt, og et par ekstra låter er også å finne på skiva. Og for å ha det sagt med en gang; det er ingenting som tyder på at dette er 22 år gammelt. Man kan selvfølgelig høre at disse gutta har hørt på og blitt inspirert av en del av goth-rocken som var på den tiden, en tid hvor sjangeren var i full blomst. Når jeg hører på denne skiva så begynner jeg å lure på hvorfor ikke WLJ var mer sentrale enn det de ble, iallfall i lille Norge. Vi kan nå trøste oss med at nå sitter vi med en solid skive som lett går inn i (Norges)historien som en svært viktig skive. Det er liksom plutselig noe av betydning å sette foran Seigmen i tidslinja, uten at sammenligningen skal tas videre derfra.

Men WLJ stopper ikke med å bare være viktig, de har i tillegg sluppet en skive som inneholder en rekke svært bra låter. Ok, nå er det en del ganger der man må trekke litt på smilebåndet, men alle symptomer på slik klisjébruk er tildekt med at gutta virker svært seriøse og det nevnte enkle faktum at skiva er pakka med solide låter. Spor én, Storm Coming Down, er en ypperlig åpner og en av de mer dramatiske låtene til WLJ hvor blåsere spiller om kapp med stormen - bokstavelig talt. På Mary's Room snakker vi om solid mørk popmusikk på høyt catchy nivå, og det finnes flere slike her. Selv om låtmaterialet varierer veldig, er det en klar og tjukk mørkerød tråd gjennom skiva, og det er at det hele er mørkt, dog ikke nødvendigvis dystert, solid gotiskinspirert synthpop. Back In Mary's Room er minst like catchy som Mary's Room. Song for a Dark Girl og Beautiful Diseases er ballade-alibiene deres og funker som bare det de også.

Den siste halvdelen av skiva er noe mer abstrakt og alternativ, med hovedvekt på August Walla I og II i den sammenheng. Men det føles fremdeles som alt er som det skal være. Monsterbody er den definitive rockeren på skiva, og er kanskje den låta som faller litt utenfor, uten å være dårlig eller noe sånt, bare fordi den blir så annerledes. Den gjør seg likevel svært bra på egenhånd.

At det har tatt over 20 år før vi nå ser en nyutgivelse av denne skiva er selvfølgelig synd, men det er vel liten tvil om at 2005 har gjort forutsetningene for utgivelsen enda lettere og bedre. Lydbildet er minst like bra som på hva som helst annet som utgis i dag, og hadde man ikke visst at Winter Song var en nyinnspilt låt, så hadde ikke jeg rynka på nesa om noen hadde sagt at den var fra samme tid som de andre låtene.

Det er med andre ord ganske så spennende at dette prosjektet er tatt opp igjen, og ikke minst at nytt album også er på vei. I mellomtiden er denne skiva ganske ny for mange av oss om jeg ikke tar helt feil, og jeg lever lenge på denne. Det eneste som legger en liten demper på helheten, er at det blir litt vel sirkus sånn midt uti med Showtime! og The Fright Train. Litt drøyt psykopatbarne-TV kanskje. Dette er nesten sånn at det ubevisst blir et kompliment, og det er fremdeles svært underholdende - en deprimert Labbetuss på speed liksom, det kan vel ikke slå feil? Poenget er i alle fall at det er variert, på grensa til en sjarmerende form for lettere schizofrent. Det er nesten perfekt.