Cindy
Jaguar Love

We Get Along Like A House On Fire - Like Rats From a Sinking Ship (2011)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Rats and rats and rats for candy!

Refused er døde. The Blood Brothers er døde. Leve Like Rats From A Sinking Ship!

At det ble et gigantisk tomrom i universets hardcore-elite da The Blood Brothers takket for seg i fjor er det ingen som helst tvil om. At Jaguar Love utgjør en brukbar erstatning er det kanskje litt mer tvil om, men den er egentlig ganske bankers den også. Men at Trondheimsbaserte Like Rats From A Sinking Ship har plukket opp et og annet fra de nedlagte frådemonsteret som var The Blood Brothers er det minst tvil om av alt.

Referansene er nesten overveldende. Men desto festligere, for når man hører på sluttresultatet så er aldri lyden av Like Rats plagsomt likt The Blood Brothers eller Refused eller noen av de åpenbare innflytelsene. Men se bare på titlene. March Of The Locusts for eksempel – March On Electric Children noen? Vulture Culture – American Vultures? Og man kjenner igjen lengre, småsmarte titler som You Can't Hug Your Children With Nuclear Arms, og fine ord som i Smash The Crystal Larynx. De burde alle være gjenkjennelige karakteristikker for enhver Blood Brothers tilhenger.

Men vi legger de til sides for nå. Like Rats From A Sinking Ship har nemlig uavhengig av alskens namedropping gjort et lite monster av en EP som slenger dem direkte opp i eliten av norsk hardcore. Og det er noe litt unorsk over det, i hardcore-sammenheng, da Like Rats er svært lite redde for å gå fra brutalt støykaos til rufsete episk feedback-ambiens sånn helt uten videre. Ta Vulture Culture som er aldeles lekker sak på syv minutter og tjueni sekunder. Og på neste låt, You Can't Hug Your Children With Nuclear Arms, viser de oss at de kan flere måter å være episk på. Og at hardcore virkelig kan inneha den kvaliteten ikke minst, noe som er svært få band forunt. Låta inneholder likevel et lite slags spoken word-parti som jeg kunne klart meg fint uten, men det får man vel kanskje tåle.

Fire låter altså fra et band som får vist seg fra imponerende mange sider på kort tid. Dette kunne kjapt blitt kaos, men når det er snakk om en sjanger som er såpass kaotisk i utgangspunktet, så er det ikke mer enn det strengt tatt bør være.

Dette er en svært overbevisende EP og lover mye for fortsettelsen. I mellomtiden og uansett hva som skjer så har vi en lekker utgivelse for øyeblikket. Og selv om EP-formatet vanligvis åpner for mer eksperimentering enn andre formater, så håper jeg virkelig at disse gutta omfavner det brede spennet på SXY SXY GSW i like stor grad på en fullengder. Og om de elektroniske elementene fremheves i større grad, og gjøres bare litt mer dansbar så har de kanskje mulighet til å dekke litt av savnet av Test Icicles i samme slengen. Tenke seg til.

Like Rats er akkurat passe brutale, akkurat passe rabiate, akkurat passe storslagne, og er på sitt beste rett og slett en aldri så liten åpenbaring.