cover

Eight: Sabotage Live at Centro360

Diverse artister

CD (2003) - Sabotage Systems Ltd. / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Deep house / Tech-house

Spor:
Aperitif
Don’t Stop Burning
Killaman Nicked My Giro
Swarfega Svengali
Kill My Groove
Emergence
Science Silence
Spatialize

Referanser:
Cass & Slide
John Digweed
Lucien Foort
Sasha

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Friskt og delikat.

Sabotage Systems presenterer åtte av sine fremste ambassadører for dyp og atmosfærisk progressiv house.

For de mange trancerne der ute er Cass Cutbush trolig bedre kjent som den ene halvparten av Cass & Slide, med utgivelser som har fått medvirke på dj-plater fra folk som Sasha og Man With No Name. Cutbush startet i sin tid den progressive house-labelen Fire Recordings etter å ha vært administrator i Flying Rhino Records, og har sin musikalske bakgrunn fra utallige år som både dj og produsent. Nå er det nedlagte Fire gjenreist i Sabotage Systems, som Cutbush bruker til å utgi tung, seig og technoid progressiv house. Denne platen er kort fortalt en samler med åtte spor fra Sabotage, mikset live av Cass på Singapore-superklubben Centro 360.

Blue Room Project åpner ballet med den 10 minutter lange mørke, stemningsfulle og forventningsskapende Apéritif. Når en liten ekkobelagt melankolsk regnbuemelodi trer inn etter halvgått løp, åpenbarer agendaen seg til fulle. Her er det dyp og atmosfærisk progressiv house som står på dagsorden. Fint er det også, akkurat passe rolig og nesten fritt for klissete klisjeer. Noen breaks innimellom øker spenningen før Paul Lancasters Don’t Stop Burning tar det hele ned i en dyp bass-ekskursjon i laidback og funky tech-house. Bedre blir det bare med Shanes Killaman Nicked My Giro, som gir den riktige godfølelsen uten å kreve utagerende kroppslig engasjement. Giorgio Giglis Kill My Groove er også et utvilsomt høydepunkt, der svalende synthstrenger legger et drømmende ambient bakteppe til de mørke nesten tribale rytmene. Det er i det hele tatt mange tydelige spor av ambient i bidragene på denne samleren, noe som gjør den særdeles behagelige å høre på. At det også er en fremtredende rytmeprogrammering med innslag av eksotisk perkusjon og bass fra de mørkeste dyp, bidrar til en lytteopplevelse man kanskje ikke har vært bortskjemt med i disse tider.

Dette er en plate fri for hesblesende øs og mas, men dominert av delikat og organisk dyp-tech. Ikke noe man umiddelbart klasker på spilleren for å løfte taket, til det sparker den for lite. Allikevel er det en positiv opplevelse å lulle seg inn i godlyden som bølger ut av høyttalerne på Centro360. Cass Cutbush formidler en lekker svaiende dyp groove gjennom hele denne utgivelsen, der samtlige spor innehar originalitet og et velprodusert og detaljert lydbilde. Miksen har en fin flyt og beveger materialet i velklingende bølgedaler og –topper med en umerkelig eleganse.

Artikler, nyheter


Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Groovissimo


Ping - Discotheque of Darkness

(Luftwaffel)

Idéene har åpenbart flommet som melk ut av en bristende Dagros! En moderne norsk klassiker?

Flere:

Os Mutantes - Mutantes ao Vivo: Barbican Theatre, Londres 2006
The Sea and Cake - Everybody