In Flames
Amorphis

Sonic Scriptures of The End Times / Songs To Have Your Nightmares With - The Wicked (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Filmmusikken til Terminator 3?

Arnold Schwarzenegger spiller metal.

Akkurat når du tror du har en smule kontroll over genre-hysteriet kommer The Wicked med noe de kaller Chemical Perversion Metal. Hva det skal være har jeg ikke klart å finne ut. Derfor akter jeg ikke å bidra ytterligere til genre-makeriet, men holde meg til at dette ikke er annet enn en blanding av Death/Black og Industriell metal. Det får holde når det gjelder genrebeskrivelse.

The Wicked er et relativt nytt band fra gung-ho fra det finske selskapet Spikefarm Records. De leverer band som In Flames og Amorphis, så her er det duket for en interessant møte! The Wicked har, etter det jeg funnet ut, eksistert i løs form siden 1999. Etter flere forsøk med demoer til selskap som Moonfog og Century Media klarte de i 2002 å lage nok materiale til å bli tatt opp av Spikefarm.

Du kan vente deg en meget kuriøs affære med denne skiva. Her er det gode elementer fra Death/Black-vokal i godt samspill med tunge og nokså klassiske death-riff. Så langt er det helt greit og fengende. Det som imidlertid fortjener skryt er industri-elementene som legger seg som klamme og kalde øretelefoner rundt ørene dine. Dette skaper en lydbilde som bringer fram visjoner fra Terminator-filmene. Dette metalliske, denne maskinelle jagende tyngde som aldri stopper, aldri hviler og alltid finner sitt offer. De symfoniske og orkestrale elementene gir en ny dimensjon til låtene, som allerede er skremmende nok. Det er nettopp disse elementene som gjør at skiva fortjener skryt. Det ikke mye nytt her, men det skal en kanskje ikke forlange; til det er det laget for mye fra før. Imidlertid mener jeg The Wicked kombinerer de ulike faktorene på en slik måte at det hele blir skikkelig nervepirrende. Absolutt en opplevelse hvor du må ha volumet skrudd skikkelig opp, men hvor du egentlig er så redd at du ville helst ha skudd det litt ned.

Kort sagt er dette en eksperimentell skive som fortjener en klapp på ryggen, men det er fremdeles et stykke til toppen. Dette er kanskje filmmusikken til Terminator 3? Kanskje ikke, men det er en veldig god kandidat. Jeg får tipse Warner Brothers om dette. I mellomtiden kan du kjøpe skiva og gjøre opp din egen mening. Lykke til!

Robin Williamson - The Iron Stone

(ECM / Grappa)

Utrolige Robin Williamson og hans nye glade herrer med jazz på keltisk.