House of Pain
Deftones
System of a Down

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Haltepilt

Det ser ut til at Rage Against The Machine-formelen funker som f... på "kidsa" ennå.

Jacksonville, Florida-baserte Limp Bizkit slipper sin andre skive "Significant Other". Den første solgte 1.5 millioner før pressen rakk å snu seg, det er med andre ord et band med street-cred vi har med å gjøre her. I USA er Limp Bizkit blant de heiteste artistene for tiden, og det ser ut til at Rage Against The Machine-formelen funker som f... på "kidsa" ennå. Det er litt drøyt å gi all æren til RATM for at rap-metal-hardcore blandingen er dagens greie, og de ligger i rettferdighetens navn litt fra hverandre musikalsk sett, selv om de befinner under de samme vide sjangerbetegnelser. Selv om jeg mangler referanser i denne retningen vil jeg nevne band som Pantera, Soulfly og Korn som noen andre familiemedlemmer.

I tillegg til å være hardtslående hard-core band mixer de også inn elementer som vanlig sang (på første plata gjør de en cover av George Michaels "Faith"!), og de har ord på seg for å levere kvalitets hip-hop - med seg på låta "n 2 gether now" har de Method Man fra Wu-Tang Clan og DJ Premier fra Gang Starr, noe som bidrar til å heve kredibiliteten og sikkert også nedslagsfelt.

Jeg har problemer med å finne noen højdare på denne skiva. Forløpig synes jeg det er en jevn plate der låtmaterialet varierer fra blytung hardcore til mer hip-hop/rap baserte låter. Limp Bizkit skiller seg fra blant annet RATM ved å være lite storpolitiske tekstmessig. De konsentrerer seg heller om mellommenneskelige relasjoner, og tittelen "Significant Other" skal da også vise til det kvinnelige kjønn. De behandler den bedre halvdel godt, disse brutale rockerne - på en to-måneders turne i USA i '98, kalt "Ladies Night in Cambodia", fikk de 200 første jentene på hver konsert gratis adgang! De vil åpenbart gjøre noe med at rocken er en gutteting, som om det er noe mål i seg selv, liksom. Det er vi som skal trenge inn i dem, og ikke omvendt, for svarte. Nei til rocke-stim!