Post
Love:Fi
Jan Bang

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Pop 2050

Mørk optimisme, massevis av driv og fremtidsassosiasjoner.

Det har vært mye hvisking i gangene den siste tiden om den elektroniske popduoen Thelma & Clyde. For bare kort tid siden slapp de en EP som vekket stor begeistring blant både fans og andre musikksynsere, og i februar 2011 blir de å finne på by:Larm.

Duoen er allerede kjent for sine visuelle liveshow som forener musikk og kunst, og det blir neppe noen overraskelse hvis de gir by:Larm-publikummet solid hakeslepp denne vinteren. Debutplata White Line varsler nemlig om et band som har funnet en briljant balanse mellom det lekne og det strenge, det dystre og det optimistiske, det svevende og det rytmiske.

Duoen, med base i Oslo og Kristiansand, består av Trygve Tambs-Lyche og Hanne Kolstø. Sistnevnte har gjort seg bemerket med sin deltagelse i en rekke prosjekter, blant annet med bandene Love:Fi og Post som allerede har sluppet sine respektive debutplater.

Det er tydelig at Hanne Kolstø har mange føtter å stå på i musikken, og hun sitter inne med en imponerende evne til å hente frem ulike ansikter til sine mange prosjekter. Med Thelma & Clyde fremstår hun som en noe distansert og mystisk elektrodronning med et bein i framtiden og et bein i nåtiden. Hun veksler uanstrengt mellom en noe slentrende vokalstil og et mer stilisert uttrykk som bringer frem assosiasjonene til roboter og hjemmelagede antenner av aluminiumsfolie, i ordenes mest positive forstand.

For det er på mange måter nettopp her man finner Thelma & Clyde. I en udefinert fremtid, som egentlig kanskje bare er en drøm. White Lines er en reise inn i denne tiden, eller eventuelt denne tilstanden. Det er det ganske ufarlig univers, til tider på grensen til naivt, men ikke desto mindre fasinerende. Mye av suksessen kan tilskrives det godt gjennomarbeidede lydbildet. Her har både Jan Bang, Erik Honoré og Andreas S. Løwe hatt en dyktig finger med i spillet.

De to første låtene på plata, Ice og Lockstitch, som i hovedsak kan tilskrives Jan Bang, illustrerer på elegant vis hvor Thelma & Clyde har sin styrke. Ice er slepende og seig, dramatisk og vakker, mens Lockstitch har drivet, energien og dansbarheten. Thelma & Clyde streifer innom både trip-hop og rock på veien, og skaper seg et helt unikt sound gjennom Kolstøs sterke formidlingsevne og Tambs-Lyches trommebaserte låtskisser.

Er det litt dystert? Ja. Er det allikevel litt optimistisk? Ja. Får man lyst til å ta på seg rosa parykk og danse? Ja. Får man følelsen av at en liten robot skal manifestere seg på stuegulvet? Ja.

Kan det gjøres så mye bedre? Nei, antageligvis ikke.