Doctor Rockit
Wishmountain

Bodily Functions - Herbert (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Håndholdthouse

Matthew Herbert relanserer Around The House på eget selskap, og byr på hjertelig gjenhør med kjøkkenmaskiner og Dani Siciliano.

Matthew Herbert er en kunstnersjel som man ikke støter på alt for ofte i housekretser. Han vil heller gjøre oppdrag for kunstfilm på britiske Channel 4 enn å få musikken sin klistret på høyprofil filmproduksjoner, og han sier ikke nei takk til en Arts Council-støttet turné i ny og ne. I herværende publikasjon ble det ved en tidligere anledning referert til Herberts dogmeaktige forhold til musikkproduksjon, og det er virkelig noe håndholdt over uttrykket som Herbert presenterer på Around The House.

Around The House ble opprinnelig sluppet på knøtteselskapet Phonography i 1998, men da selskapet la seg med buken opp ved runding av millenniet fikk Herbert rettighetene til å gi ut musikken tilbake og siden Around The House har vært en relativt obskur utgivelse fant han det best å gi ut det hele på nytt under eget selskap, Soundslike, med kredible !K7 som distributør. Heldigvis, for Around The House fortjener flere lyttere enn den indre krets av Herbert-følgere.

Matthew Herbert har etter hvert fått en celeber krets med fans, og har etter hvert blitt inkludert på det som kan krype og gå av miksskiver og oppsamlere. Gjennom en unik tilnærming til musikkmakeriet, hvor hovedlinjene går ut på å ikke ta i bruk noen form for ferdig innspilt musikk og ved å skape lydene ved hjelp av hverdagslige objekter som han finner ... Around The House. Dette har Herbert trukket så langt at han ved enkelte anledninger har fremført konserter hvor hans eget kjøkken er gjenbygd på scenen, hvor det meste tas i bruk for å skape lyder som kan manipuleres i alle retninger.

Dette høres rimelig sært og vanskelig ut, men Herbert greier kunststykket å omskape lydene til fengende chillout og rolig house på Around The House. På denne skiva innledes samarbeidet med vokalist Dani Siciliano, som gjennom en nydelig vokal tilføyer Herberts obskure lydcollager et tilsnitt av sofistikert, sydlandsk sensualitet. Gjennom låter som den innledende So Now... og This Time løfter Siciliano uttrykket fra minimalistisk house til stilren og sjelfull deephouse.

I tidligere møter med Matthew Herbert og hans mange prosjektpseudonymer har jeg ikke vært udelt begeistret for hans rigide og minimalistiske house-eksperimenter. Uttrykket hans er sjarmerende skeivt i forhold til masseprodusert house, men i lengden, og med sofaen som arena, går jeg fort lei. Heldigvis redder vokalen til Siciliano Around The House fra å være en ren klubbplate. Dette går utmerket fint å nyte fra sofakroken, gjerne med en fargesprakende drink i neven.

Albumet er gjennomgående noe av det beste jeg har hørt fra Herbert-fronten. Noen unntak er det selvsagt i løpet av ei skive, og jeg kan fint greie meg uten den overtydelige In The Kitchen. Noe av det interessante ved Herberts musikk er jo å forsøke å identifisere lydkildene, mens her blir det hele litt for åpenbart og dermed ikke spesielt interessant; verken som lytteropplevelse eller kuriositet. Den håndholdte stilen fungerer best når Herbert får selskap av stødig vokal og litt sydlandsk temperament som kan veie opp for hans egen blodfattige britiske fremtoning.