Funeral and Parties

Smashing Pumpkins
Placebo

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

På det jevne

Finske Lapko får med sitt tredjealbum distribusjon her til lands. Det er en plate som er helt ok å bruke som bakgrunnsmusikk.

Finsk musikk har historisk sett hatt problemer med å få den store oppmerksomheten her til lands. Visst kommer det noen artister her og der, men i det store og det hele så er det milevis unna den oppmerksomheten "søta bror" har fått. Språket og den direkte nærheten har selvfølgelig en stor betydning for at linken ikke har vært optimal sett med norske øyne. Men det er alltid litt gøy å få høre på band og artister man har rett og slett null kjennskap til.

Lapko er for meg et totalt ukjent band. Mitt eneste referansepunkt var at de spilte en slags hardrock og at de har fått stor oppmerksomhet i hjemlandet med sin tredje utgivelse.

Åpningen This is Aggressive Melancholy er en helt ok åpning, uten å få meg i noen stor ekstase. Enkel oppbygning og med polert Maiden-riff i refrenget. Allerede nå begynner jeg å assosiere dette med Placebo, og da jeg ikke kan defineres som noen større Placebo-fan, så får jeg problemer med å ta finske Lapko inn i hjertet mitt. Kanskje dette er blodig urettferdig, for dette er ikke dårlig.

Det forsøkes og framvises en viss form for kreativitet, både i denne låten og i låtmaterialet for øvrig, og det er tydelig at Lapko bruker tid for å etablere sin egen stil. Dette er vel og bra. En melodiøs småheavy og helt ufarlig rock fremføres med et godt velspilt band, og produksjonen er det ikke å si noe på heller. Låtoppbyggingen kan minne til tider om Smashing Pumpkins med forsiktige/rolige vers for deretter å bygge seg opp til kraftige/støyete refrenger.

Rocken trenger absolutt ikke å være farlig og/eller være egenartet for at man skal få den ultimate opplevelsen, men dette blir for min del kjedelig. Lapko spiller en type rock som muligens blir for pent for de tøffe, og for tøft for de pene, men det kan også være slik at dette er rock som elskes av både de tøffe og de pene. Klarer man dette er salgsvolumet sikret.

Ingen låter på Young Desire skiller seg noe særlig ut i verken positiv eller negativ retning, det blir bare litt sånn intetsigende og anonymt. Det har blitt en plate som jeg kan sette på når jeg egentlig skal foreta noe annet, som ikke akkurat er så positivt. Men for all del det finnes plater der ute som aldri kommer så langt.

Jeg har hørt dette mange ganger før og det er ikke akkurat nyskapende. På scenen tror jeg låtene vil oppleves som råere, som igjen fører til at de blir bedre enn i studio. Skryt skal de definitivt få av coveret som inneholder tekster, informasjon om bandet, samt at hver enkelt låt beskrives med kort tekst. Dette bør virkelig andre band lære litt av. Så konklusjonen har blitt at totalopplevelsen er under middels.