cover

Boys Outside

Steve Mason

CD (2010) - Domino / Playground

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Elektro / Trip hop / Ambient

Spor:
Understand My Heart
Am I Just a Man
The Letter
Yesterday
Lost & Found
I Let Her In
Stress Position
All Come Down
Boys Outside
Hound on My Heel

Referanser:
The Beta Band
The Verve
Paul Weller
King Biscuit Time
Black Affair
The Orb

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Varmt, nøkternt og vakkert

Boys Outside tar opp tråden etter The Beta Band, uten å bli en imitasjon, og er et stilrent elektro-akustisk popalbum.

Da jeg fikk Steve Masons soloalbum i hendene lovet jeg meg selv en ting. Jeg skulle komme med en referanse til en av mine definitive favorittfilmer, High Fidelity. Nærmere bestemt scenen hvor John Cusack proklamerer at han skal selge fem plater med Beta Band, bare ved å spille låten Dry The Rain, fra EP-en, Champion Versions.

Om Championship Vinyl (filmens imaginære platesjappe) virkelig solgte fem skiver, vet jeg ikke. Selv gikk jeg imidlertid til umiddelbar anskaffelse av The 3 E.P's, samleskiven som består av The Beta Bands nå legendariske tre første EPer. (kanskje unødvendig å føye til at platene nå går til blodpris på internett).

Steve Mason lagde ytterligere tre fullengdere med The Beta Band, albumet Black Gold med sideprosjektet King Biscuit Time, før han ga ut skiven Pleasure Pressure Point under navnet Black Affair. Når han nå gir ut sitt første selvtitulerte soloalbum, godt hjulpet av elektropop-produsenten Richard X, er det King Biscuit Time vi først skal dvele ved.

Både Black Gold og Boys Outside er innadvendte og selvransakende album, som fokuserer på å finne den perfekte popformelen. Selv om det rene poputtrykket blir klarere på Beta Bands sisteskive, Heroes To Zeros, er lydbildet ikke like nedstrippet og nøkternt som på Boys Outside, som opprinnelig ble skrevet i akustisk versjon.

Nettopp derfor er det også så fascinerende å høre hvordan Richard X og Mason har produsert inn det elektroniske lydbildet, samtidig som de ivaretar den koselige, intime akustiske stemningen. Så er da også skiven erkebritisk, med inspirasjon både fra britpop, Sheffield-elektro, Madchester-house, og fra mod-guruer som Paul Weller.

På åpningslåten, Understand My Heart, er det lett å drømme seg tilbake til The 3 EP's. Låten setter standarden med funky houserytmer, som minner mye om pionerene innen ambient-house, The Orb. Men dagdrømmeriet er kortvarig, for de påfølgende låtene, Am I Just A Man og The Letter, er begge nydelige poplåter, fortreffelig iscenesatt av Masons umiskjennelige, britiske vokal, og bebuder et varmere, mer innadvendt uttrykk enn på The Beta Band-skivene.

Etter den såre, nydelige og velorkestrerte I Let Her In, faller kvaliteten på albumet. Men da har vi allerede kommet til sjettesporet, og standarden ligger så høyt at en fallende formkurve ikke er av betydning. I stedet er det på sin plass å konkludere med at Boys Outside er et album fylt med varme, jordnære poplåter, som burde passe perfekt til ettertenksomme, sommerlige nachspiel. Boys Outside tar opp tråden etter The Beta Band, uten å bli en imitasjon, og er et stilrent elektro-akustisk popalbum.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.