Closing Time - Tom Waits (1973)
The Heart of Saturday Night - Tom Waits (1974)
Small Change - Tom Waits (1976)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Black Rider III

Waits tar oss med på teaterscenen igjen, og serverer et mesterlig knippe myke og harde julegaver.

Året 2002 markeres med dobbel glede fra den geniforklarte Tom Waits, han byr oss både Blood Money og Alice på en og samme gang. Begge utgivelsene omhandler teaterstykker Waits og kona Kathleen Brennan har vært involverte i. Med The Black Rider (1993) ennå friskt i minne skuffer det meg ikke at det ikke er snakk om ett eller to studioalbum. Jeg lever ennå helt fint på Mule Variations (1999).

Har du interesser innenfor litteratur og poesi, tør jeg anbefale en meget meget kraftig kombinasjon. Putt på hvilken som helst Tom Waits-plate, og les Jack Kerouac (roman) og Charles Bukowski (dikt/romaner) mens du nyter musikken. For meg forenes disse personlighetene godt, der Jack Kerouac står for beatgenerasjonens driv, Waits for soundtracket og Bukowski for den skitne, triste poesien som også er å spore enkelte ganger hos Tom Waits. Alt har en referanseramme til både femti- seksti- og syttitallet.

Egentlig må jeg bukke sammen og tilstå, jeg har koset meg med Alice ganske lenge allerede. Svettende oppdaget jeg en vellaget bootleg-utgave på en platemesse for et par år siden. Alice (The Original Demos) med unevnt utgivelsesår har vært en bra søster til The Black Rider. Godt er det i midlertidig å ha den ekte varen i hende. Den originale Alice har dessverre mistet 9 instrumentalkutt som er på bootleg-utgaven, men tapet er ikke særlig stort.

Mens Blood Money er musikken til en variant av teaterstykket Woyzeck, er Alice en historie om Alice Liddel, Lewis Carolls (Alice i eventyrland) sin lille besettelse. Stykket ble visstnok satt opp ved Thalia-teateret i Hamburg i desember 1992, hvis man skal stole på bootleg-utgavens noe uverifiserbare data. Her får du de typiske down-and-out historiene, med tapt kjærleik, antihelter, sorg og sort humor. Igjen er det et samarbeid mellom ekteparet Brennan/Waits (sangtekster/musikk) og Robert Wilson (tekst/dramaturgi), som på Blood Money og The Black Rider. En høyst fortreffelig kombinasjon av skapende krefter. Fra spor nummer en senkes pulsen hos meg betraktelig, og skramlende jazzballader, folkeviser, burlesk sirkusmusikk og Tom Waits som synger (til og med på tysk- grøss!) sine typiske hjerteskjærende sanger med dyp, dyp tekst. Denne mannen fortjener alle de musikalske ridderordener det er mulig å skjenke ham!

Jeg klarer ikke helt å leke så mye med tanken på hvilken utgivelse som fungerer best av The Black Rider, Blood Money og Alice. Jeg griner vel ikke like mye denne gangen som når jeg spiller The Briar And The Rose fra The Black Rider, men det er ikke langt unna. Alice består igjen av Waits' bruk av morsomme og unike instrumenter, som for eksempel Theremin og Stroh-fioliner. Alice bekrefter at Waits og Brennan til det fulle behersker teaterets muligheter, så vidt jeg klarer å bedømme uten å ha sett selve forestillingene. Og det skulle jeg betalt mye for å ha gjort!

Er du en ihuga Waits-fan sitter du vel med både Blood Money og Alice godt plantet i samlingen for lenge siden. Kjenner du Waits' verden dårlig, eller er du nysgjerrig på hva denne mannen kan få til, må du gjerne prøve ut både Alice og Blood Money. Jeg lover deg at en verden av galskap, glede, kuriositeter og ekstremt fete låter vil åpne seg. Er du ekstra veik åpner du ballet med noen av Waits' eldre og mykere utgivelser. Bare lov meg at du prøver.