Devo
Orbital
Laika

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ironisk electro-dance macabre

Joel Petersen frigjør seg fra The Faint for å gi deg skramlete pulserende rytmemønstre for kropp og sjel.

Joel Petersen har i flere år vært medlem av Omahas lo-fi vs. electronica pastisje-mestere The Faint, en kvartett som har moret seg ved å blande fragmenter av easy-listening kitsch med utdaterte halv-ironiske robotrytmer à la Kraftwerk og Gary Numan fra tiden før VIC-20 ble unnfanget. Det blir nesten som om High Llamas skulle vært hekta på Devo istedet for Beach Boys!

Mens Petersen stort sett trakterer bass i The Faint, så utfolder han seg hovedsaklig på diverse elektronisk utstyr som Broken Spindles. Her er det skramlete tromme-trash programmert på billig utstyr. Synth-lydene er litt sagete og uvørne i en metallisk skjelettfasong som kler Petersens musikalske konsept godt. Det er også visse mengder av vibes og el-piano som polstrer den ellers stive musikken. Bruken av dulcimer på åpningssporet Videosection er nok mest overraskende, men tonegeneratorene er snart varme nok til å fyre av fengende pulserende rytmemønstre som skulle være dansevennlige nok for de trengende. Downtown Venues og Empty Bottle utgjør to elementer innen det mest vellykkede materialet her, en slags tribal elektro-funk som på lavbudsjettsnivå krysser Cannibal Holocaust med Terminator. Dette prosjektet startet i utgangspunktet som et forsøk på å lage lydkulliser til en kamerats filmprosjekt, men endte opp som et 11-spors soloalbum der Petersen selv laget en film for å bli vist på en skjerm under live opptredener.

Noen ganger blir de blippende synth-riffene nesten banalt enkle, omtrent som Chuck Berry med Popcorn i gitaren. I stedet for Orbitals holografiske ellipsesimuleringer har vi her med å gjøre plumpe poteter sendt i feil bane rundt solen av NASA på sparebluss og med umiddelbar fare for å ende som stjerneskudd på samme måte som romferga. Petersons første reise blir utover på plata litt vel mye preget av å være en engangsmisjon der for mange lydmessige strukturer henger igjen fra spor til spor. The Illness og særlig Twitching And Restless blir litt langdryge affærer som tærer på tålmodigheten.

Likevel har Broken Spindles mange sterke sider som hever dette til en utgivelse noe over snittet. Ser du etter "leftfield lo-fi electronica" eller noe sånt, så kan dette være tingen.