Hearts and Tanks

The Black Heart Procession

CD-EP (2003) - Shingle Street / Tuba

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fire svarte hjerter

De svarte hjerters prosesjon beveger seg langsomt videre inn i natten.

Pall Jenkins synger alltid som han er i ytterste nød, som en person med et blødende hjerte. Musikken til Black Heart Procession står i stil med hans lidende stemme; en ensom tango etter stengetid, en siste skål for en død venn, knirkende sirkusvogner som sakte forsvinner for godt inn i tåken. På sin fjerde plate, det vidunderlige mordmysteriet Amore del Tropico, lysnet det bittelitt for mørkemennene fra San Diego. Med den korte EPen Hearts and Tanks er de igjen tilbake der hvor solen aldri skinner.

De fire låtene bryter ikke nevneverdig med Black Heart Processions tidligere plater. Radio og The News er synthdreven tristesse i kjent slow-motion stil. Førstnevnte er en instrumental, mens den andre sklir avgårde med dunkel twang og hamrende piano sammen med en italiensk damestemme (en nyhetsoppleser?) som jeg ikke aner hva snakker om. På Weakness, EPens beste spor, kommer Jenkins endelig frem fra skyggene i det som er en skummel spøkelsesaktig låt som knapt nok beveger seg. På det siste sporet, Following, legger de seg mer opp til en live-i-studio stil med trekkspill, theremin og litt løsere snipp enn vanlig, og befinner seg i noenlunde samme grenseområdet som Calexico, uten at de kan karakteriseres som direkte løsslupne eller lystige av den grunn.

Hearts and Tanks er lite informativ når det gjelder hvem som deltar og sådan informasjon, men innholdsmessig holder den jevn The Black Heart Procession kvalitet. Denne EPen er også en liten (veldig liten) trøst for oss som ikke kom ned på årets konsert i Kristiansand.