Minor Majority
The Kinks

Corado - Corado (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Et skritt fram

Tangenter er byttet ut med strenger - og det er bra det.

Det er et par år siden Corado platedebuterte med nettopp Corado (4/7 i groove), en akseptabel plate som aldri helt tok av. Det gjør det vel trolig ikke denne gangen heller, ikke fordi Anders'ene – Hole og Bortne – har gått seg vill og/eller ikke skrevet gode låter. Ulempen også denne gangen er at de i for stor grad safer det hele. Når det er sagt så har det i løpet av disse to årene vært en fin utvikling for Corado.

Innflytelse hentes fra 90-tallet indiepop og 60-tallets popsnekre som John Lennon, Ray Davies og så høres også Arthur Lee både her og der. Fløyter, blåsere og klokkespill får Corado's blomster til å vokse seg seg vakre. For Corado er ikke akkurat noen skumle karer.

Forrige gang var pianoen/keyboardet det gjennomgående instrumentet på albumet og det gikk veldig sakte med for mye balladepreget materiale. Denne gangen er det mer gitar i fokus, uten at man er i nærheten av å kjøre gitarhalsen inn i forsterken. Det er fortsatt den småromantiske melankolien som preger albumet. Men nå høres det ut som flere av låtene er skapt gjennom å sitte og leke med kassegitaren, enn som forrige gang da fingre og tangenter nærmest var limt sammen. Dette har Corado hatt godt av og derfor får også mine ører en god opplevelse. Tankene dras tilbake til fortida og duoens forrige band – det indiepop-bandet Whopper.

Men det er fortsatt noen mangler og rent kvalitetsmessig så spriker fra det til det utilnærmelige til det middelmådige. Tittelsporet This Summer Disease er nettopp en slik vakker pop-perle som er på høyden av - eller bedre - enn bandets forrige hit We Got Nothing and We Are Not Going Anywhere (som var på b-lista til P3). Skulle tiden ha vært rundt omtrent 15-20 år tilbake, og gjengen hadde vært noen søtbasser fra London, ja, da hadde historien muligens vært en helt annen.

Corado har tatt et både et steg til siden og framover siden sist. Det å sette fokus på gitaren har gjort bandet godt og at herrene har et potensiale hersker det fremdeles ingen tvil om. Produksjonen og de musikalske ferdighetene holder høy klasse, men det er bare det at majoriteten av låtene ikke holder denne klassen. For det blir dessverre for mye av This Summer Disease som høres helt greit ut. Men ikke så mye mer. Totalinntrykket i mine ører er likevel at oppfølgeren er bedre enn debuten, så da håper jeg Corado våger enda litt mer neste gang.