Closer To Heaven - Pet Shop Boys (2001)
Montage - The Nightlife Tour - Pet Shop Boys (2001)
Release - Pet Shop Boys (2002)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Cool Britannia

Kunst er det kanskje ikke, men ren pop og mange gode minner er det helt sikkert.

Du kan elske eller hate dem, men det står utvilsomt respekt av at de kjølige herrene i Pet Shop Boys har levert listepop av høy kvalitet i 20 år. Timingen kunne ikke vært bedre for en oppsummerende utgivelse for bandet som sammen med Spandau Ballet, Wham! og Duran Duran personifiserte britisk pop på 80-tallet. PopArt er et perfekt lydspor til 80-talls revivalens klimaks.

Utgivelsen presenterer alle de 33 singelutgivelsene (samt to nye låter) i løpet av to CDer fordelt på Pop og Art. Mens Pop inkluderer de mest beryktede discohittene (blant annet Go West, Domino Dancing og New York City Boy), viser Art den mer intellektuelle siden av Pet Shop Boys (eksempelvis Left To My Own Devices, Being Boring og DJ Culture). Samlet sett er utgivelsen en god dokumentasjon over det som etter hvert har blitt en imponerende popkarriere for Neil Tennant og Chris Lowe.

Det er selvsagt betydelige bølgedaler i en karriere som spenner over 20 år, og ved å inkludere absolutt alle singelutgivelsene fra denne perioden byr PopArt på opp- og nedturer. Personlig har jeg mest til overs for de første utgivelsene og vil hevde at Pet Shop Boys hadde sin kreative toppnotering med albumet Behavior (1990) som ble kronet med singelutgivelsen Being Boring - en låt som kommer på min topp 10 over de beste poplåtene gjennom alle tider. I den grad førsteplasser på britiske lister er et kvalitetsstempel, så kom alle listetoppene til Pet Shop Boys i perioden som spenner fra West End Girls (1985) til Heart (1988), mens de i senere år kun har vært i nærheten av teten med coverne av Go West (1993) og Where The Streets Have No Name (I Can't Take My Eyes Off You) (1991).

Hvis du deler min interesse for de tidlige hittene til Pet Shop Boys kan det hende at du allerede har investert i den forrige oppsamlingen Discography: The Complete Singles Collection fra 1991, som byr på de første (og beste) 18 singlene. På den annen side gir PopArt et fyldigere bilde av det som etter hvert har blitt en mangslungen karriere med en stadig tydeligere tilnærming til klubbkulturen og et technoinspirert lydbilde. Singlene som er hentet fra albumet Nightlife (1999) bærer preg av guttas fascinasjon for nattelivet i New York og står til tider i sterk kontrast til de tidlige produksjonene hvor Tennants vokal ofte er låtenes fokuspunkt. PopArt byr sånn sett på en mangesidig lytteropplevelse til glede og forargelse.

De to nye låtene, Miracles og Flamboyant, føyer seg pent inn i låtutvalget og følger den musikalske estetikken som man umiddelbart gjenkjenner som Pet Shop Boys. Miracles er en fin poplåt som flørter med et elektronisk lydbilde og har en produksjon som makter å sammensmelte finstemte strykere med en tøff rytme. Flamboyant byr på færre produksjonsmessige finesser og strekker seg i ennå sterkere grad mot dansegulvet. Det kan synes som om Tennant har gjenfunnet sin interesse for vokaleffekter og Flamboyant sliter med den stigmatiserende vocodereffekten.

Når de to platene skal måles opp mot hverandre er det Art som strekker seg lengst på min målestokk. Denne delen av utgivelsen åpner med den orkestrale introen til Left To My Own Devices og en poplåt av dimensjoner. Tennants karakteristiske vokal formidler teksten med iskald presisjon og introduserer et av de mest fengende refrengene på albumet. I dette utvalget finner du også gjennombruddslåta West End Girls, samt perler som Opportunities (Let's Make Lots Of Money) og Rent. Being Boring er et selvsagt høydepunkt og fremstår som en tidløs klassiker som hever kvalitetsnivået betraktelig. Med selvsagt eleganse oppsummeres det forrige århundret med en tankevekkende tekst og en melodi som tar pusten fra en stakkar. Å avskrive Pet Shop Boys som lettvektere basert på deres lettsindige musikalske uttrykk, er en felle mange kritikere har gått i. Guttas dybde kan eksemplifiseres gjennom DJ Culture. En låt som øyensynlig har minimalt med innhold, men som omhandler Irak-krisen i 1991 med en bekymring som virker ektefølt. Resultatet er i nærheten av stor kunst.

Pop har et mer springende uttrykk sammenliknet med Art. Her får du servert alt fra gay pride anthems (New York City Boy og Go West), via latino flørt (Domino Dancing og Se a Vida é (That's The Way Life Is)), til pur pophimmel (Heart og It's A Sin). Igjen er det klassikerne som står sterkest i utvalget. Det skal noe til å toppe en låtrekke som inkluderer de tidlige hittene Suburbia, Always On My Mind, Heart og It's A Sin. Ingen av de senere låtene i utvalget kommer i nærheten av kvalitetene som presenteres her. Et overraskende høydepunkt på denne delen er den ofte oversette singelen Love Comes Quickly (1986) som ikke gjorde det særlig sterkt på hitlistene, men som har alle kjennetrekkene til en klassisk Pet Shop Boys-produksjon. De syntetiske rytmene ligger bakerst i lydbildet, med en enkel synthlinje over og en snakkesalig Tennant på toppen. Refrenget er, som så ofte, i stjerneklasse, men uten umiddelbarheten til West End Girls eller Opportunities.

PopArt er en utgivelse som dokumenterer en musikalsk epoke så vel som et enkeltstående band. Pet Shop Boys har kanskje ikke en rekke av etterdiltende artister bak seg, men de har utvilsomt hatt en sterk innflytelse på popindustrien. Med et motsetningsfylt uttrykk (og utseende) har Neil Tennant og Chris Lowe vært stilsikre leverandører av kredibel popmusikk i 20 år. PopArt gir deg alt du kan ønske fra et popalbum.