Timo Maas
DJ Tiësto

Hotel - Moby (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Mer enn seks timer Moby-moro

Moby slipper en 5 timers DVD fylt til randen av videoer, konsertopptak, remixer, overskuddsmateriale, rariteter, intervjuer og bilder.

Etter den fantastiske suksessen Moby hadde med albumene Play (1999) og 18 (2002), gir han nå sine mange tilhengere en overfylt pakke med en vanvittig innholdsfortegnelse. Dersom man er Moby-fan er dette intet mindre enn en fantastisk julegave, mer innholdsrikt enn hundre kinderegg, spekket med det aller meste man kan tenke seg av en artist på DVD. CD-platen med 13 nye låter havner rett og slett i skyggen av den fullpakkede DVDen, så for ikke å gjøre en lang historie enda lenger er det like greit å starte med å fortelle hva den lille raringen har gitt ut med denne dobbelutgivelsen.

På DVDen har Richard Melville Hall ukritisk fått boltre seg i utallige varianter. Dersom man kan kalle noe på DVD først eller sist, rekkefølgen bestemmer man jo selv, så står i hvert fall "Moby-TV" som første innslag på menyen. Her får den lykkelige fan 50 minutter med tulle-tv, dokumentar-innslag, tørrprat, sketsjer og infotainment, som oftest med Moby både foran og bak kamera. Man får et lite innblikk i turnélivet, mannens hjemmestudio og restaurant, i tillegg til intervjuer og noen sketsjer der Moby enten spiller "morsomme" karakterer eller gir "morsomme" stemmer til plastikkfigurer. De mange innslagene krydres med de mer profesjonelt utførte musikkvideoene (blant annet We Are All Made of Stars, Jam For The Ladies (med Princess Superstar) og In This World.

Denne delen blir ikke mer enn middels interessant for dem som ikke har et intenst kjærlighetsforhold til absolutt alt denne mannen fordriver tiden sin med, for de mange innslagene har både begrenset underholdnings- og informasjonsverdi for andre enn den hardeste kjerne. Moby treffer hodet på spikeren ganske godt idet han selv titulerer konseptet med disse innslagene som "give an idiot a camcorder". Men videoene er ihvertfall fine.

Så til konserten, den siste på Glastonbury-festivalen 29. juni 2003, foran mer enn 130.000 tilskuere. Konserten varer i omtrent halvannen time og er tatt opp i 1.85:1 widescreen. Showet er selvsagt så storslagent som det bør være foran så mange tilskuere, og som avslutning på et arrangement som enorme Glastonbury. Moby dominerer naturlig nok bildet det meste av tiden, men får også god hjelp av syngediva Diane Charlemagne, trommeslager Scott Frassetto, DJ Roger "RJ" Johnson og The Chi2 Strings. Det viser seg gang på gang å være vanskelig å gjenskape elektroniske låter på en adekvat måte i konsert med "live"-instrumentering, men det går på et vis denne gangen også. Spesielt trommis Frassetto imponerer med aldri å gi opp rytmeregnet under selv de mest hesblesende partier. Diane Charlemagne er også en sterk bidragsyter både visuelt og vokalt. På de aller fleste låtene tilfører hennes sang en ordentlig god live-stemning, og strofene leveres med imponerende presisjon og varme. De eneste gangene det ikke er like overveldende, er når hun må synge sammen med de historiske samples vi alle etterhvert kjenner fra Mobys mange hits fra Play. Ingen tvil er det heller om at "RJ" er en ekstremt dyktig scratch-dj, et fenomen som det er både underholdende og imponerende å bevitne. Men det kan også bli for mye av det gode, når det gudhjelpe meg skal scratches over absolutt alle låtene under konserten. Selv coverversjonen av Radioheads Creep høres til tider mer ut som en scratch-battle. Godt er det uansett at gamle gode låter som klassikeren Go og Feeling So Real er funnet verdige denne opptredenen. Ellers er hovedtyngden av materialet som fremføres fra 18 og Play. Totalinntrykket er at dette må ha vært en god konsert å ha fått være med på, en fascinerende happening med 133.000 tilskuere som garantert ikke har kommet ens ærend bare for å høre Moby. Men han leverer en solid pakke god underholdning, storslagent og overveldende. For å få enda litt mer følelsen av stemningen kunne det med fordel vært vist litt mer av publikum, et hav av mennesker plassert et stykke foran scenen som man aldri får kommet ordentlig innpå. Setlisten skulle imidlertid inneholde mange kjente godbiter:
Natural Blues
Go
Porcelain
Another Woman
Find My Baby
In This World
In My Heart
Bring Back My Happiness
We Are All Made of Stars
Whey Does My Heart Feel So Bad?
Jam For The Ladies
I Wanna Be Your Dog
Bodyrock
Honey
Feeling So Real
Creep

I tillegg til konserten og videoene, har DVDen to rene audio-seksjoner. Den ene består av "Outtakes and Bonus Songs", der man får et helt arkiv av overskuddslåter fra Play og 18, samt utkast, mix-versjoner, B-sider og originaldemoer av låtene før de ble polerte og ferdigproduserte. For fansen må dette være både gull, røkelse og myrra. En fyldig samling kuriosa med potensielt stor affeksjonsverdi. Den komplette listen er som følger:
Song We Made Together in 30 Minutes
Great Escape (Original Demo)
We Are All Made Of Stars (Original Slow Version)
E2D (Outtake from Play)
Guitar and Flute (Original Demo)
18 (Original Demo)
Why Does My Heart Feel So Bad? (Original Demo)
We Are All Made Of Stars (Slow Synth Mix)
KR (Outtake from Play)
Flatlands (B-Side Outtake from 18)
I Love To Watch You Sing (B-Side Outtake from 18)
American Dry (B-Side Outtake from 18)
Cunning (B-Side Outtake from 18)
Waiting (Outtake from 18)
641 (B-Side Outtake from 18)
Extreme Ways (Live - Rough Bootleg Mix)
Say My Name (Recorded in my Bathroom with One Mic)
So Far Gone (Outtake from 18)
Tower (B-Side Outtake from 18)
Girl Bed (B-Side Outtake from 18)
Offland (B-Side Outtake from 18)

Megamixen er fullpakket med andre artisters remixer av Moby-hits, en samling jeg antar man må ha vært rimelig omstendelig for å ha komplettert uten denne utgivelsen. De aller fleste remixene kjører imidlertid Mobys til tider varme og organiske lydbilde gjennom en standard trance-kvern som DJ Tiësto og Ferry Corsten høyst sannsynlig allerede har tatt patent på. Blant trance- og clubmixerne finner man typer som Youth, Slacker, Jason Nevins, Timo Maas og de allerede nevnte herremenn Tiësto og Corsten. Sikkert ideelt dersom man til enhver anledning MÅ høre på Moby, men vil ha litt mer futt og høyere hastighet på leveransen. Hvem vet, kanskje man også har lyst til å svinge litt på kroppen på et eller annet stadium i løpet av denne megamixen. Selv fant jeg imidlertid mest komfort i de remixene som holder seg lengst unna takeoffs og synthvirvler. Megamixen får også besøk av Mobys alter ego Voodoo Child:
In This World (Push Vocal Club Mix)
Extreme Ways (DJ Tiesto's Instrumental Remix)
Sunday (The Day Before My Birthday) (West London Deep Club)
In This World (Slacker’s Rain Before Carnival Mix)
We Are All Made Of Stars (DJ Tiesto's Full Vocal Remix)
In My Heart (Ferry Corsten Remix)
Jam For The Ladies (Nevin's Reggae Dub Banger)
Extreme Ways (John Creamer + Stephane K Remix)
In This World (ATFC's Southern Fried Vocal)
We Are All Made Of Stars (Timo Maas Dub Mix)
Jam For The Ladies (Voodoo Child Remix)
In My Heart (Sean Tyas Misses Twilo Mix)

Er man ikke mett ennå, så er man jammen meg sulten. For den som orker dessert, består den av 300 private bilder tatt av Moby eller folk i hans omgangskrets, familie eller fans. En salig blanding pene backstagedamer, publikummere, turnéfolk, reisebilder, familiebilder og bilder av småbarnsforeldre i badebassenget med sine nyklekkede sjarmtroll. Du verden. Det er nesten så man sitter og venter på å få lese dagboka hans også. Men det får man ikke. Den kommer trolig i bokform om ikke så lenge.

Så til CDen, som man ikke er helt sikker på om regnes som tilleggsmateriale eller hovedprodukt i denne boksen. Utbyttet i form av tid tilsier at det er DVDen som er rosinen i pølsa, noe tittelen vel egentlig også indikerer. Men CDen bør så absolutt også medregnes, da den overrasker med svært så positivt fortegn. Man hadde kanskje regnet med at siden dette er overskuddsmateriale som ikke ble funnet verdig en plass på 18, så lyder det også deretter: Passe kjedelig og uoriginalt, uten særlig annen funksjon enn å komplettere samlingen. Mange vil trolig også mene at de 13 sporene her heller ikke er mer enn nettopp uinteressant fyllmasse, men jeg tør altså påstå noe nær det motsatte. Sjelden har jeg hørt Moby så upretensiøst svalende og behagelig. Man gjenkjenner tematikken fra Play og 18, men her er den inntullet i et mykt teppe av velsignet elektronisk varm ambient. Borte er alle oppmerksomhetskrevende virkemidler, dominerende vokaler, mas og kjas og nynnbar ståhei. Tilbake står 13 nakne og stemningsfulle relaxelåter, som 13 tungtveiende grunner til å legge seg på sofaen og roe seg ned atskillige hakk.

Med en så komplett samling bredt materiale kan man ikke annet enn å ta av seg hatten i honnør til den lille skallete mannen for å virkelig ha lagt seg i selene og laget en minneverdig og ekstraordinært innholdsrik utgivelse. Dette er langt fra tanken om å raske sammen noen bonuslåter og slenge på en video eller to. Her får man ekstramateriale i bøtter og spann, og Moby skal ha skryt for å overøse sine tilhengere med godbiter i form av eksklusive klipp, bilder og låter. Siste nytt er at Moby allerede har 140 låter klare for et nytt album, så da er vel sjansene relativt store for at det innen overskuelig framtid foreligger nok en DVD+CD med like mange timers ekstrakos. Fram til den tid kan man imidlertid trygt lene seg tilbake og slite ned sin hjemmeelektronikk med disse seks timene Moby-moro.