Gang Starr
El-P

Murs For President - Murs (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Street talkin'

Indiescenen til hiphop er forløpig brutalt oversett av markedet.

"It really don't take much these days for you to master the mic, most of these rappers are trapped in the hype, they're making whole albums, only half of it's tight, so they never really have an impact on your life..."

- Murs Day

Den institusjonaliserte hiphop-scenen i USA bærer et grusomt preg av stagnering for gode ideer. Heldigvis har også hip-hop en indiescene som er noe mer oppfinnsom. Labelen Stones Throw har holdt det nede i et tiår og navn som J Dilla og Madlib har produsert låter som i enkelte miljøer er forgudet. Dilla har etter sin unge død fått en helt spesiell plass på produsent-stjernehimmelen, og med sin beat-tape Donuts presterte han kunststykket å stifte sammen 31 beats som har fått folk verden over til å få totalt bakoversveis.

Også hip-hop er musikk, noen virker nesten overrasket over hvor mye arbeid Dilla og Madlib faktisk legger i å snekre beats for kollektivet, og i senere tid også for superstjerner som Ghostface Killah og Busta Rhymes. Produsenten har i 2006 en såpass sentral rolle i hiphop-verden at man til tider kan oppleve album hvor faktisk produsenten fortjener kreditten og mesteparten av rosen. DangerMouse og Jeminis Ghetto Pop Life er et slikt. Murray's Revenge er et annet.

9th Wonder er produsenten som alle sperret opp øynene for etter at han laget en remix av Nas sin plate God's Son, med navnet God's Stepson. 9th sin versjon var adskillig bedre, mye grunnet at produksjonen var mer spennende og kanskje ikke like kommersiellt fokusert. Der Nas' orignalutgave preges av et team som forsøker å overbevise under enormt press, er 9th laidback, cool og under mye mindre oppsyn.

9th Wonder er også produsent for en rapgruppe ved navn Little Brother som i tillegg består av Phonte og Rapper Big Pooh. Little Brother har gått sin seiersgang over det amerikanske markedet mye på grunn av 9th's produksjon. Da Jay-Z slapp The Black Album ville han at den skulle lages av de beste produsentene på markedet, et avskjedsalbum verdig. Ganske overraskende valgte den da forholdsvis ferske 9th Wonder til å gjøre låta Threat som er faktisk er platas friskeste spor. Siden lot Jay-Z ham produsere to låter for Destiny's Child som plasserte 9th Wonder på stjerneprodusent-himmelen. Allikevel har han ikke fått nok cred for sitt talent, mye grunnet at han til tider kan virke noget tom for ideer og produksjonene begynner å ligne litt for mye på hverandre. Ikke ulikt en annen stjerneprodusent/MC; Kanye West.

Murs har vært med i gamet over lengre tid og har sluppet flere album. Han er en undergrunnskonge som helt siden 1993 har vært en vesentlig figur på indiescenen. I 2003 slapp han et av årets beste album (3:16) som tok for seg det all god musikk skal gjøre, historier om livet. Murs har en litt laidback og tydelig flow og leker elegant med komikk i sine rhymes, selv om han sjelden prøver ut spesielt mange typer av rap-stilarter. Han minner derfor litt om Guru, som dessverre har gått totalt på tomgang de siste 10 årene, og jeg er redd det er der Murs også vil ende, uten å få den kommersielle oppmerksomheten han fortjener og har jobbet så hardt for.

Murray's Revenge inneholder noen genistreker innen produksjon som Silly Girl og D.S.W.G (Dark Skinned White Girls). 9th lager utrolig fengende melodilinjer med appell til både dansegulv og kickback. Silly Girl er Murs' historie om de damene i livet hans som overser potensialet i et forhold med ham. Han svarer henne med å date venninene hennes og dra på strippeklubb. Hooket bæres av en leende kvinne som spotter personen som ikke ville ha Murs og her er kommunikasjonen tematisk mellom beat og MC perfekt.

På Dark Skinned White Girls slår Murs & 9th et slag for de hvite jentene som oppfører seg svart: "She talks with that tone where she's straight to the bone, you would swear she was black if you talked on the phone" etter å ha adressert sin shout out gir han de håp med "but girl it's ok, your black is beautiful, no matter how you dress or no matter what music you like, forget what they say, you're doing it right, no more grabbing on your pillow as you cry through the night" som er kanskje årets vakreste linje innen genren.

Dreamchasers forteller historien om en ung mann som blir fanget i ghettoens brutalitet og ender tragisk opp som nok et offer av gatene. Murs avslører sitt standpunkt i hooket med "we all chase money, cause we scared to chase dreams". Dessverre må Murs også være tøff på låter som L.A. og Barbershop hvor han og 9th prøver å dra noen new school west coast låter, men det blir dessverre litt for tradisjonellt. Attitude selger mer enn refleksjon innenfor hip-hop.

Allikevel klarer tospannet å snekre sammen ei skive som er utrolig lett å like, den har friske soulsamples og tunge basstrommer. Trommearrangementet til 9th blir til tider noe forutsigbart, og reddes kun på de låtene hvor soul-samplene er vakkert kuttet. Murs slurver litt på låtene hvor han jager props og cred, men er skråsikker når han forteller historier. Litt som nevnte Guru og en annen kjenning, Q-tip. Det er relevant å linke produksjonen til Stones Throw-guttene, men der J. Dilla/Madlib har et veldig avslappet og avansert sound er 9th mer kommersielt og til tider nesten pop-fokusert.

Murray's Revenge er en plate som bærer preg av en indiegruppering som ønsker så utrolig hardt å selge mye plater. Det fortjener de absolutt. Og om du liker denne så kjøp for guds skyld også med 3:16, den er nemlig enda bedre.