You Are Polarized EP

Teeny Grownups

CD-EP (2013) - Kari Recordings

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hurra! Mer av det samme!

Noen ganger er uttrykket 'mer av det samme' et kvalitetsstempel. Dette er et slikt tilfelle.

Andre etappe i stavangerbandet Teeny Grownups' 4-EP-prosjekt lever opp til forventningene den forrige skapte. I Am Polarized introduserte Tord Figenschou som medvokalist til Ebbe Helberg som hadde ansvaret alene på bandets to første album. Figenschous vokal ga bandet flere strenger å spille på, og her på You Are Polarized fortsetter de den gode utviklingen.

For de som kjenner til bandet allerede er dette mer av alt som har gjort bandet til ett av landets aller beste, men skammelig oversette, indiepopband. Det er like sjarmerende skeivt som før, det er like dynket i referanser fra det aller ypperste av nittitallets indierock. Jeg snakker om band som Sonic Youth og Sebadoh for å nevne toppen av isfjellet. Om ikke dette er band som får deg til å bli litt interessert, må vi to ha en prat.

You Are Polarized er nesten som en konsept-EP å regne. Fire av fem låter handler om å spille i band, lage låter og spille dem. Her blir man hjemme mens andre går ut, fordi man skal skrive låter, lage album av det. Det er også den barnslige gleden ved å hive sammen ei låt og spille den sammen med kompisene i garasjen, i bakgården eller på øvingslokalet. Alle som noen gang har spilt i band kan kjenne seg igjen her.

På åpningslåta Uncool og den korte Polarize This er det gitarist Tord Figenschou som synger, akkurat som han gjorde på halvparten av låtene på den forrige EPen I Am Polarized. Den oppgaven løser han på en bra måte denne gangen også, og hans stemme er en ypperlig motpol til Ebbe Helbergs røffere og råere stemme. Personlig håper jeg på en duett på en av de to neste utgivelsene.

Songwriter's Blues handler om alt man må gi avkall på i jakten på den perfekte låta. Med en drivende basslinje og flotte koringer er det kanskje også den beste låta You Are Polarized har å by på. Eller er den det? Jeg er jammen ikke sikker. Jeg har hørt på den i to måneder nå, og jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken låt som er best. Det eneste jeg er sikker på er at Teeny Grownups enda en gang har levert en EP full av finfine indiepoplåter, og at jeg gleder meg til de inntar en scene nær meg.

Etter to av fire EPer er det bare å konstatere at de to neste kan bli en svært hyggelig affære. For de av oss som liker popmusikk, vel og merke.

Teeny Grownups spiller på Mir i Oslo 6. april.