Forever Changes - Love (1967)
The Best of Love - Love (2003)
The Best of Love - Love (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Loves nest beste plate!

Undervurdert 60-talls mesterverk med ny lyd klar for en total revurdering.

I opprørsåret 1968 var det mye liv og røre i Love også. Forever Changes hadde solgt dårlig, selv om ettertiden har bedømt plata som en av tidenes beste. Pussig nok var den på mange måter et ulykkestilfelle: Hovedgrunnen til at det ble så mange orkesterarrangementer var at bandet i praksis var oppløst, med bare låtskriverne Arthur Lee og Bryan MacLean tilgjengelige for opptak hele tiden. Bandet turnerte halvhjertet rundt i USA våren 1968, men senere sluttet Bryan MacLean for å gå i gang med en solokarriere. Den ble det egentlig aldri noe av. Resten av bandet ble sparket av Arthur Lee etter en pengekrangel. Allerede noen dager senere stablet han et fullstendig nytt band på beina og gikk i gang med innspillingen av Four Sail høsten 1968.

Det heavy progressive åpningssporet August ble oppkalt etter måneden denne Love-besetningen kom sammen. Den småsure elektriske gitaren høyt fremme i miksen står i sterkest kontrast til Forever Changes, men er egentlig en mer progressiv videreføring av den smårampete garasje-punken på Loves første plate. Gitar og trommemønsterne er så komplekse at gruppa ikke klarte å spille inn en noteperfekt versjon. Desto bedre, for sporet fanger opp den mer forbitrete og aggressive stemninga som regjerte i 1968 og har en kompleksitet som fortsatt fascinerer den dag idag, og kan måle seg med hva som helst Cream gjorde dette året.

Your Friend And Mine var en bittersøt country/folk/jugband sang som handlet om gruppas roadie som omkom av en overdose heroin. Låter som Good Times, Dream og Nothing står ikke tilbake for noe på den mer berømte forgjengeren, dette er popsanger med pussige og uventede vendinger, et typisk kjennetegn for Arthur Lees geni. Singing Cowboy ender i en forlenget rave-up med diverse ad lib-utbrudd (sporet er nå for første gang også tilgjengelig i uredigert 6-minutters versjon) og bringer tankene nærmere San Francisco enn Los Angeles.

Samlet sett står Four Sail som et solid mesterverk med ti muntertriste eksempler på Arthur Lees usedvanlige talent for låtskriving. "I tell you from some of the roughest times of my life come the prettiest songs" (A. Lee). Hans personlighet tåler sammenligning med Syd Barrett, Brian Wilson og Roky Erickson (Lee har i likhet med disse strevet med å beholde vettet!).

En av grunnene til at plata fikk relativt dårlig kritikk da den kom var at man forventet et nytt orkestrert verk og ikke spartansk lo-fi. Uten noe orkesterpåfyll og innspilt i et primitivt studio er dette en mer naken og ærlig plate som er laget nede på bakken etter Forever Changes flyveturen. Elektrisk gitar er det ledende instrumentet på samtlige spor og Jay Donnelan åpenbarer seg som en allsidig gitarist. Stilmessig henter nemlig Lee trekk både fra r&b, jazz, folk, blues, country, latin-pop og tidlig heavy rock og viser en imponerende kapasitet når det gjelder variasjon.

Four Sail er Loves klart mest undervurderte plate hvor Arthur Lee fortsatt står på høyden av sin låtskriverkarriere. 60-tallet var klassikernes gullalder med alle platene som la føringer for popens og rockens utvikling fram til nåtiden. Denne plata har en så høy gjennomgående standard at den må regnes blant disse. Her får du den med fyldige liner notes til mid price og det er et tilbud du skal slå til på!