The Beatles
Brendan Benson

Birds Make Good Neighbors - The Rosebuds (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Harmonisk sjarm

Her lukter det vår, breie smil og Lennon/McCartney lang vei. Ikke meg imot.

The Rosebuds er et sjarmerende popband North Carolina, og dette er deres debut-langspiller. Her får de vist både myke og rocka sider. Ivan Howard, Kelly Crisp og Billy Alphin har laget ei morsom og underholdende skive, med både lette melodier og variasjon. Sistnevnte har visstnok allerede forlatt bandet, men de fortsetter med en fyr kalt Jonathan Bass på slagverk.

Skiva har mange udiskutabelt fengende låter. Det låter friskt og oppkvikkende. Vokalist Ivan Howard høres særdeles opplagt og hyggelig ut. Han og bandet framstår som førsteklasses gledesspredere. Selv i låter med titler som Drunkards Worst Nightmare framkaller de glis og indre varme. Mange jakter på den gode poplåta, The Rosebuds treffer flere ganger i løpet av disse 36 minuttene. Fortsetter de slik kan låtskriverduoen Howard/Crisp komme til å skyte blink mange ganger de neste årene.

Den glade My Downtown Friends fester seg i øregangen, og sender små støt ned i dansemusklene. Her er det generelt mye man kan hoppe rundt til. Enten det er i egen stue eller i ei sommereng. Hør for eksempel What Can I Do? I tillegg finner man trygge og gode låter som kan virke oppmuntrende på en litt grå dag. Selv i den drivende og halvmørke Signature Drinks holder de på den gode popfeelingen. Denne og den rolige Make Out Song utgjør en rolig avslutning på en tidvis sprelsk utgivelse

Denne skiva har så mange harmoniske indiepoplåter at man begynner å drømme om grønt gress og kløende myggstikk. De viser ofte ganske åpenbare Beatles-referanser, uten at det skjemmer skiva noe som helst. I tillegg kan den minne svakt om Brendan Benson. The Rosebuds Make Out er en CD du kan kose deg med lenge, og det skulle ikke forundre meg om du får ha den for deg selv også ...dersom det er ønskelig.

Domenico+2/Kassin +2/Moreno +2 - Sincerely Hot

(Luaka Bop)

Tre musikere som ikke kjenner noen begrensninger leverer langt over pari.