Visiting Brett Whiteley in Hell
Mad to Talk

6Majik9

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En sann ab-original

Fra et tempel i Umeå er det mulig å høre lyden av det australske urfolket...

Australske Jim Barrett tar for tiden sin PhD i engelsk litteratur i Umeå hvor denne platen er innspilt (i Sound Heart Ocean Temple). Mellom studiene tar den drevne kunstneren/journalisten/læreren og reisefanten seg tid til å dyrke sin interesse for tradisjonelle instrumenter og opprinnelige lokale musikktradisjon. Didgeridoo er hans hovedinstrument, og det suggererende midtpunkt i hans komposisjoner.

Barrett er langt mer enn den gjengse gatemusikant, noe hans varierte instrumentbruk understreker. Han benytter seg av, blant mye, mye annet, peruviansk shaman-tromme, egyptisk doumbek, kartak, sitar, syngende boller og noe som heter Semar Pegulingan Kendang på denne rikholdige platen - hans andre under navnet NaDa BaDa. Han er også involvert i relaterte 6majik9 sammen med åndsbrødre fra blant annet Brothers of the Occult Sisterhood og Terracid (alle behørig omtalt på groove.no).

I tillegg til en instrumentsamling av en annen verden (bokstavelig talt) brukes samples av alt fra indiske munker og Taiga-nomader, til William Burroughs, Fela Kuti, australske hvaler, diverse naturlyder og opptak fra Fallujah, Irak under den pågående krigen. Ambient Time Arm er en verdensomspennende plate sikkert preget av Barretts reiser i årene 1996-2000. Den faller heldigvis ikke inn i noen typisk "batikk-folk", mer er nærmere tranceskapende avantgarde/frifolk-droner i en heksegryte av feltopptak, stemmer, lyder, effekter og samples som bringer oss langt inn i ørkenens dypeste hemmeligheter.

NaDa BaBa har ved å ta i bruk eldgamle, primitive tradisjoner fra sitt eget urfolk lykkes å skape relevant og spennende musikk for i dag. Som utgiver Michael Donnelly i mymwly sier det: "Forget about New Age, this is speed didge as inner fractal flight portal. Trance ON!!!"