Django Reinhardt
Yvette Horner
Toralf Tollefsen

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Forfinede musikalske fugler

Jeg garanterer vårsol året rundt, sinnets munterhet og køfri E18 når denne plata surrer i bilens stereoanlegg.

Et kontinentalt pust i norsk populærmusikk på 50-tallet, nå samlet på plate for første gang. Det er vår trekkspillkonge Arnt Haugen som nå er plassert under lupen av de flittige ildsjeler i Normann records. Og de har gjort en eksotisk fangst, forfinede musikalske fugler som flyr høyt over den trauste underholdningsmusikken vi forbinder med popmusikk på trekkspill. Arnt Haugen goes French? Høres umiddelbart uvant og overraskende ut. Hvem skulle tro den tilsynelatende rotnorske Haugen hadde en fortid som praktiserende musetteutøver? Norsk platehistorie byr på mang en overraskelse.

Dette går til kjernen av tidligere tiders gjengse forestillinger om et "fransk sound". Vi ser for oss, slik nordmenn flest kjente det franske fra filmer og plateinnspillinger, en verden av fortauskafeer, brostein, småvokste brunetter med skaut, bartebevokste herrer med alpelue og loff ("franskbrød") under armen, velfødde prester av Fernandels Don Camillo-type og syklister som humper av gårde i trange småbygater. Soundet er liflige, lette, accordionbaserte sang- og melodisnutter ispedd litt Django-fele og gitar. Ahhh... garçon, un petit liqeur, s'il vous plait.

I et vakkert fornyet innleggshefte (yes, nå livnar det i lundar for CD-innleggene hos Normann, noe vi har etterlyst en satsing på tidligere) forteller Thor-Rune Haugen at Arnt lyttet mye til radioen i yngre (og eldre) dager. Det var slik han kom over den franske musettetrekkspilleren Yvette Horner. Dette var musikk han virkelig "tok av" på, og en helt ny retning i en forlengst etablert karriere kunne stakes ut. I perioden 1952-58 gjorde Haugen en serie plateinnspillinger i sin personlig utformede musettestil, og i 1953 fulgte et radioprogram kalt "Under Paris' himmel", der han ble akkompagnert av Alf Malm (saksofon) og Guttorm Frölich (gitar). En rekke programmer fulgte.

Musikken som er samlet på I Fransk Stil glir rett inn i hva vi forventer av godt turnert fransk populærmusikk fra perioden: Lys, optimistisk, livsbejaende og meget melodiøs. Haugen har spikret soundet og arrangementene til sømløse høyder. Lydbildet har den rette varme og fylde som skal omgi denne totalt bekymringsløse musikken. Joie de vivre, ja visst.

Arnt Haugen begynte tidlig å skrive komposisjoner for musette i "den franske stil", og mange av eksemplene på plata er hans egne. Disse kunne vært gjort av genrens franske mestere. En av platas store overraskelser er hvor sikre, flotte og fengende Haugens komposisjoner er, virkelig fantastiske! Slik sett er I Fransk Stil et kraftig varsku til alle musikk- og trekkspillinteresserte: Her er et kvalitetsprodukt alle må sikre seg. Jeg garanterer vårsol året rundt, sinnets munterhet og køfri E18 når denne plata surrer i bilens stereoanlegg.

Selv om mange i dag først og fremst forbinder Arnt Haugen med trekkspillopptredener på NRK, Ivar Rustes parhest i "Husker du" og utallige trekkspillplater som koster 10 kroner i bruktbutikker, minner denne utgivelsen om hvor feil folkemeningen har, hvor snevert bildet av Arnt fra huskestua er. Innleggsheftet minner også om at Haugen hele sitt aktive liv vendte tilbake til musettetradisjonen, også sine egne komposisjoner. Dette er spennende, eggende og grenseløs musikk, fantastisk framført med en musikalitet ov vitalitet som bare en mesters grep kan holde hånd om.

Thor-Rune Haugen har skrevet en kort, men informativ tekst som også inneholder en artig anekdote om hvordan en av melodiene endte opp på lydsporet til en italiensk film på 90-tallet. Et par tidligere uutgitte bonusspor er det blitt plass til, på det ene briljerer Haugen i en slik grad at vi nesten holder på å utbryte "Toralf Tollefsen, move over!"

De fleste innspillingene ble første gang utgitt på 78-plater, men forelå også som to EP-plater på Phillips og Polydor. Omslagene til disse er gjengitt i innleggsheftet, og er av den typen lekkerbisken som gir platesamlere hetetokter og frysninger på samme tid.

I Fransk Stil er en ny musikalsk bragd fra Normann records. Årets humørspreder. En musikalsk gledessprøyte. Et lekkert pust fra Eiffeltårnets land med fantastisk spill og ekte musikalsk genius.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen