Screeching Weasel
Sum 41

Wanted Dead or Alive - Krace (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fjortis-race

Tenåringer fra Hamar i fotsporene til Blink 182 og Green Day.

Det går unna med pop-punkerne Krace (som visstnok skal uttales Kei-Reis). Selv om ingen i Hamar-trioen har fylt 15 år har de allerede rukket å gjøre seg bemerket i flere kretser. De vant NM i Rock i 2000, og klarte å vekke interessen til selveste Poptones' boss Alan McGee, som ens ærend dro til mjøsbyen for høre dette bandet. Han skal visstnok ha vært svært fornøyd da han dro hjem. I 2002 har de gjort en en lengre sommerturne på østlandet, som avsluttes på Norway Cup og Barnas Kulturfestival på Kalvøya.

Krace spiller rask, smittende og fengende poppunk, og selv om det er langt fra SoCal til Hamar merkes ikke dette på bandet debutsingel, Pretty Things. De to låtene kunne sklidd inn på en samler med band som Green Day, Blink 182 eller Sum 41 uten at noen hadde hevet et øyenbryn. Det er også en smule mer formildende å høre pubiser selv synge om foreldre, skole, kjær'ster & sånn enn deres snart middelaldrende forbilder.

Noe av æren for at dette har blitt så vellykket ligger i den tighte produksjonen til Kåre Chr. Vestrheim (Gluecifer) og Mike Hartung (a-ha). Det er også verd å notere seg at disse guttene faktisk kan spille - og at engelsken faktisk sitter som den skal, så noe har de vel fått med seg på skolen. Om et par år vil vel stemmebåndene få litt mer pondus også.

Ellers er det bare å heie på 14-åringer som spiller rock - det er ikke mange som gjør det like bra som Krace.