Godspeed You Black Emperor!
Kronos Quartet
Culper Ring

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ave Maria

Kris Force har gnikket fiolin både med Neurosis, Culper Ring og Swans. Nå er hennes første plate med Amber Asylum nyutgitt.

Hjernen og drivkraften bak Amber Asylum heter Kris Force, vokalist, multi-instrumentalist og komponist. Force har tidligere jobbet med Neurosis og Swans, mens Amber Asylum i mange år nå har vært hennes egen neo-klassiske ambient/eksperimentelle boltreplass. Fiolin, cello, klarinett og diverse (u)lyder (av analoge synther og keyboards) benyttes til å skape en form for kammertoner som ikke er helt ulikt Kronos Quartet, Rachel's eller Threnody Ensemble. Frozen In Amber (1996) var Amber Asylums første plate, men den er hermed restaurert og nyutgitt til glede for allmennheten.

Frozen In Amber åpner med den 10-minutter lange dramatiske Volcano Suite, og den første halvdelen av platen vies utelukkende til slike rene klassiske stykker med mørke strømninger (som illustrert i tittelen på platens letteste vals; Black Waltz). Uten særlig bruk av rytmeinstrumenter eller gitarer domineres mye her av Forces fiolin, men hun har også med seg blant andre Martha Burns (cello) og John Oberon (keyboards) på de tre første kuttene, og Heather Sneider (klarinett) på eventyraktige Heckle and Jeckle (selv om jeg ikke umiddelbart forstår linken til de to legendariske tegnefilm-skjærene!).

Den galante instrumenteringen er ikke ment for den gjengse nyttårskonsert-seer, til det henger melankolien og tristessen for tykt utenpå melodiene. Dette er musikk som egner seg for film-scener der kamera langsomt zoomer inn i en regntung natt, fra skogen og opp på fjelltoppen hvor det står et gammelt slott, inn gjennom vinduet til et soverom der stearinlysene blafrer og kampen mellom det gode og det onde snart vil finne sted. På Journey to the Sleepy Water tas vi med ned til De Dødes Tjern, med en forlokkende sirene som lokker på oss mens truende lyder skraper i skogbrynet. For her og på Aurora brytes den ellers vokalløse platen, og Kris Force gir oss et inntrykk av sin berømte sopran-stemme. Førstnevnte i form av tekstløs messing, mens Aurora er et helt sakralt øyeblikk der Force synger passende drømmeaktige linjer som: "I dreamt a dream, so did I..."

Ikke upassende er platens eneste coverlåt en sprakende utgave av Bachs Ave Maria. Med viten om at Amber Asylum senere spilte inn sin versjon av Black Sabbaths låt av samme navn, sier vel det noe om det musikalske vidvinkelsynet til Kris Force. Utover på platen bygger hun dessuten ned dominansen av strykere og blåsere, og særlig takket være de tre siste bonussporene heller hun det siste kvarteret over i ren ambient/drone som svever mer uhindret ut av høyttalerne og klistrer seg til vegger og tak sammen med restene av nakkehårene mine. Slik beveger platen seg fra de dunkle ballsaler til et evig mørke i løpet av de 60 minuttene Frozen In Amber pågår.

Amber Asylum har et klassisk ytre som bør appellere utenfor rockekretser, samtidig er Kris Force så velkjent innen diverse prosjekter at hun nok vil vekke interesse hos både post-rockere og oppegående gothere.

Mystisk, men ikke så rent lite forførende er Frozen In Amber gotisk kammercore for den smakfulle og tålmodige lytter.