Summer Holiday and Me

The Jessica Fletchers

CD-single (2004) - Perfect Pop / Tuba

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Sjarmløs sommerflørt

Kanskje The Jessica Fletchers kunne kjørt enda lenger vekk på plateinnspilling neste gang?

I en tid hvor plateannonsører på kommersielle TV-kanaler, pinlige og kyniske chatteprogrammer på enda flere TV-kanaler og i tillegg alle radiostasjonene skulle ha oss til å nynne på gamle sommerlåt-slagere fra fra hele pophistorien, da slapp drammensbandet The Jessica Fletchers en vaskeekte dobbeltsingel - selvfølgelig med minst én låt med ordet "summer" i tittelen.

Hovedlåta Summer Holiday & Me er akkurat like sprudlende som TJF alltid er - på overflaten. Under Thomas Innstøs vokal og Therese Lundes (X.lover) koring ligger nemlig en sommerlåt uten melodifokus, som forsvinner enda raskere ut av hodet og kropp enn sommeren som snart er over. Og det blir vanskelig å tro på en historie når teksten på denne låta bare ramses opp for å bli fortest mulig ferdig med den, uten innlevelse og sjarm. I vår kjørte bandet tur-retur strekningen Oslo-Notodden i vokalist og låtskriver Thomas Innstøs 69-modell Boble for å spille inn ny plate. Resultatet etter mange turer fra bosted til innspillingssted ble etter hvert til singelens spor nummer to, Driving Song, og heller ikke den klarer å holde på den kjære sommeren - uansett hvor fort du måtte kjøre med den i bilstereoen.

Jeg likte The Jessica Fletchers bedre FØR de albumdebuterte med What Happened to The? (2003). Begge deres EPer Sorry About the Noise, 2000 og (Come On) It's Only Nine, 2002, der den førstnevnte er deres klart beste utgivelse, og ikke minst deres mange sprudlende, friske og meget gode konserter de har holdt de siste årene (jeg husker for eksempel deres fantastiske opptreden på en glissen idrettsplass under Quart 02 godt), har gjort popistene til et særegent og unikt band i Norge. Men en gang må et spennende liveband slippe en større samling låter på markedet, og for The Jessica Fletchers del så har ikke det lyktes så langt. At jeg liker dem mindre nå enn for 2-3 år siden skyldes ikke en bedreviterholdning, større oppmerksomhet fra massene eller videospilling på MTV, men det har slått meg at de rett og slett mangler nok gode låter. Dessverre er heller ikke denne sommerflørten god nok på melodisiden.

Dette har de mulighet til å rette på allerede om et par uker. The Jessica Fletchers andre album Less Sophistication - og oppfølgeren til What Happened To The? slippes 13. september. Jeg skal så absolutt følge med.