Death Cab for Cutie
Rilo Kiley

By This Time Last Year Everything Will Seem Younger - Monzano (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Oslo by night

Den oslobaserte kvartetten Monzano har omsider lansert sin første langspiller, og indiehoder bør kjenne sin besøkelsestid.

Fra kjernen av Oslos undergrunn kommer en etterlengtet utgivelse fra en av scenens lengstlevende grupper. Monzano består av fire tilsynelatende glade gutter i midten av 20-årene som elsker å spille indierock slik det gjøres av de dyktigste artistene i USA og Canada. De har begge føttene godt plantet i sine elskede referanser, men det hviler en tydelig gjennombruddsiver i bandets materiale.

Monzano er nemlig langt mer enn bare en gruppe av simple fortolkere, selv om lydbildet til tider kan plukkes fra hverandre og plasseres inn i sine referanser. De tilfører musikken noe eget, noe norsk og kommersielt spiselig. Spesielt tekstlandskapet til Monzano har blitt deres fremste våpen i en jungel av artister som stort sett spiller på andres gitarer og riff.

Tekstlandskapet er bittert, absurd og selvmotsigende, pompøst og flyktig narrativt. Bandets hovedlåtskriver Sjur Lyseid har antagelig brukt mange timer bak lukkede gardiner hvor han har vridd opp sine tanker, og i blant renner det dype bekker av blod og tårer, mens andre ganger sniker ordene inn varme følelser i et intetsigende samfunn. Det er som om tiden har stanset rundt Monzano, og de står i solnedgang og venter på deres store kjærlighet til å komme og redde de fra hverdagen.

For det er den kalde Oslo vinteren, de lange slapsete veiene gjennom byens mørke tunneler med en halvstekt kebab og ei halvpen dame på armen som oppsummerer bitterheten som skinner inn morgenen etter. Naken og avkledd blir Monzano Oslos alibi og hverdagsobservatører. De forteller mesterlig om byens dystre og kalde sider, men viser også hva som kan varme selv de mest frosne hjerter.

Så tilbake til utgangspunktet. For det kjører seg litt fast iblant. Noen ganger bikker melodiene over i andres, så om Norge har funnet sitt Death Cab for Cutie eller The Shins så er det kanskje noen år for sent. Monzanos spillelyst er ingenting å utsette på, men noen av melodiene virker kreativt stillestående og ikke spesielt utviklende for genren. Men når sant skal sies er det kun et fåtall band på verdensbasis som kan smykke seg med å gjøre nettopp dette, og jeg vet ikke om det er å forvente av albumdebutanter fra Norge.

For det er nettopp i norsk sammenheng Monzano skiller seg ut, med sin umiddelbare teft for fengende melodier som skaper en umiddelbar kommersiell appell. Det gjelder spesielt låter som P3-listede Poster Boy, og konsertfavoritten Swedish Geography. Nye tilskudd til bandets repertoar som Treacherous Kind og So er også med på å gjøre High Horses & One Trick Ponies til en verdig investering. Det nevnte tekstlandskapet parret med gode melodier gjør albumet ambisiøst dog betryggende.

Fra albumdebutanter kommer det sjelden så mye entusiasme og smittende iver på en gang, det burde være grunn nok for genrehoder til å spisse ørene.

Antony and the Johnsons - Antony and the Johnsons

(Secretly Canadian)