So Much Hate
Kafka Prosess
Ebba Grön

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Staten & kapitalen

Mye på hjertet, men det kommer ut som håpløst platte, politiske låter.

Jeg blir sittende en stund å dvele ved hva albumtittelen Gjennom Veggene, er ment å symbolisere. Etter å ha lyttet gjennom platen noen ganger begynner det å demre for meg. Kanskje betyr det noe sånt som å bryte ut av samfunnets, eller rettere sagt statens og kapitalens klamme grep om individet. Dette er også et gjennomgående tema i Knuste Ruters debutalbum. Det determinerte individ som er håpløst fanget i staten og kapitalens reduksjonistiske maktapparat. Jeg siterer fra sjettesporet, Bare Fra Bånn:

Veien mot ruin
Er full av lysende håp
Men enden er bare tårer
Og knuste drømmer.

Først og fremst vil jeg si at jeg ikke har noe imot meningsbærende band. Det er ofte friskt med musikere, som til forskjell fra mange andre samfunnsaktører, sier og mener stort sett hva de vil. Problemet til Knuste Ruter er imidlertid håpløst platte, politiske låter. 18 kutt om statens tyranni, individets trøstesløse kamp, og enkel menneskelig reduksjonisme, uten å rette fokuset mot et eneste konkret problem. Det blir rett og slett for mye for min del.

Et band det er naturlig å sammenligne Knuste Ruter med, er hele Sveriges sinnatagger, Ebba Grøn. Forskjellen mellom Thåstrøm & co og Knuste Ruter, er imidlertid Ebba Grøns bitende samfunnskritikk og treffende sarkasme. Få som har hørt Ebba kan med hånden på hjertet si at de ikke ble enten provosert eller inspirert. Knuste Ruter, på sin side, er blottet for sarkasme og ironi, og deres sinne berører ingen. Da kan man også spørre seg hva som er vitsen med samfunnskritikk, når ingen føler seg truffet. For min del blir jeg bare forferdelig trøtt og sliten, og får lyst til alt annet enn å reise meg fra den behagelige tv-stolen.
Platens åpningsspor og singel, Den Eneste Ene, setter i så måte standarden, med en politisk paranoia jeg sjelden har sett maken til.

De har satellitter
Programmert for destruksjon
Hypnose gjennom kanalene
Er jeg den eneste som ser
De uendelige spiralene?

Treffende nok gikk den flotte filmen Das Leben Der Anderen, på TV samme kveld som jeg anmeldte Gjennom Veggen. Filmen skildrer det horrible overvåkningssamfunnet i DDR, hvor den private sfære knapt eksisterte. Likevel, tross Knuste Ruters insisteringer, fornemmer jeg at dette er langt fra hva vi opplever i dagens Norge (jeg vedder mye på at verken Jens Stoltenberg, Roar Flåthen eller Hans Tore Bjerkaas vet hva jeg spiste til frokost i dag).

Men nok om bandets politiske vyer. Tross et platt budskap, er Knuste Ruter verdt å lytte til. Årsaken er deres fine hardcore-sound som henter inspirasjon fra 80-tallets originale Oi!-punk, samt definerende hardcoregrupper som Dead Kennedys, Black Flag og Poison Idea. Gjennom Veggen har flere lyspunkter, med tøffe riff, et tilgjengelig lydbilde, og refrenger, som tross deres platthet, faktisk er ganske så allsangvennlige.

Symbolsk nok velger jeg meg Borders, deres eneste låt på engelsk, som albumets høydepunkt. For min del har nemlig tekstene en tendens til å havne i sentrum når et band synger på norsk. Det er nesten som med gode, gamle Jokke. En eminent gitarist, men likevel bare blir husket for tekstene (forståelig nok). Når Knuste Ruter legger over til engelsk glemmer jeg da også den politiske støyen, og hører tydelig et band som kan spille fengende punk og hardcore.

Bare så synd at den fine og røffe punken ellers blir totalt overskygget av grunne, politiske vrangforestillinger.

Knut
2010-05-25Konservativt...

Skjønner ikke hvorfor du trur at låta "den eneste ene" er ment som en politisk kommentar?

Vil heller tippe at den handler om psykose og paranoia...

De fleste sangene på denne plata er heller ikke av politisk karakter, jeg har kun tellt 8 (av 18) sanger som kan sies å være "politiske".

At du ikke ser sarkasmen i en låt som heter "brutte løfter" som starter med "jeg venter fortsatt på atombomba - hva skjedde med den?" er jo også litt underlig.

Når du avslutter med å anklage Knuste Ruter for å ha "grunne, politiske vrangforestillinger" røper du egenltig bare at du er en meningsmotstander.

Får følelsen av at du kommer fra et mer konservativt politisk standpunkt og ikke klarer å anmelde denne utgivelsen uten å la dine egne reaksjonære standpunkter farge. Kanskje ikke akkurat du skulle anmeldt denne plata...?

Doug N. Caterpillar
2010-06-22Hmmm

Hvis du synes det er ille å skildre situasjoner som er langt fra det vi opplever i dagens Norge, hvordan kan man da like Dead Kennedys som gjør dette konstant (i forhold til sitt tid og sted)? Det kan da like gjerne handle om tidløse betraktninger, inkludert erfaring via andre tider og steder. De trenger ikke synge om hva som skjer nøyaktig i Norge i 2010. De kan synge om ting som kan være like, eller mer aktuelle om tjue år, eller hundre?

Vet ikke Jens Stoltenberg, Roar Flåthen eller Hans Tore Bjerkaas hva du spiste til frokost i dag? Bare vent til Datalagringsdirektivet kommer.

Jeg har ikke hørt plata (minus to-tre spor som folka i bandet tvang meg til å spille en gang jeg var dj). Det var OK. Husker ærlig talt ikke så mye av det, jeg var full. Denne kommentaren er kun skrevet basert på å ha lest denne anmeldelsen.

EU innfører Datalagringsdirektivet, folk flest gidder ikke engang tenke over konsekvensene dette kan få, DERSOM vi skulle få et mer totalitært regime, og kan noen bevise at ikke det finnes krefter "der ute" som både vil og kan (la oss se tilbake på historien)? Men vil vi ikke henge oss opp i tidligere tiders navn, symboler og ritualer, slik at vi ikke gjenkjenner det når det skjer igjen? Blir folk hypnotisert gjennom kanalene? Dette er da hvertfall ikke politiske vrangforestillinger, men en måte å se en del av virkeligheten. Når folk blir intimidert av hva de ser på TV og ønsker å bli like perfekt og vellykket (men ofte så faaaaalsk) så vil dette forme individenes handlings- og tankemønster. Merkelig at jeg og mange andre synes at mye av "de TV-greiene" er noen av de verst tenkelige bad taste-greier (så mye for å være spesifikk!) vi vet om, mens andre synes å forme seg etter hva som er populært på TV (og også definere god smak og stil etter det). Lurer på hva som kom først, høna eller egget? Og hvis det er sant, det der med evolusjon, så er nok denne dummere sinn -> dummere TV en ganske negativ utvikling. Dette kan være begynnelsen på en epoke hvor regjeringen (tenk EU!) i stadig økende grad bruker TV til å sette normer. Og som Kina, ansetter internettkommentatorer. Men det er ikke sikkert verden blir slik (her, og igjen). Men det skader ikke å meisle inn en overveldende skepsis til alle autoriteter. HAIL SATAN! (for de av dere som vet hva det betyr)

Ja, så jeg sier egentlig ikke så mye om verken plata eller anmeldelsen, jeg ville nå egentlig bare skrive noen bokstaver jeg kom på i farta, som ble til både ord og setninger, og til slutt avsnitt. Men nå tror jeg at det er på tide å avslutte.

DC
2010-07-07Skivebom

Her har vel anmelder misforstått det meste.

Eller som tekstforfatter i Knuste Ruter selv sier:

"Jeg synes det er helt fantastisk at folk tar den eneste ene som en politisk låt. helt utrolig nesten. låta handler om å oppleve en psykose og dreier seg om personlige opplevelser. at folk tolker den som en låt om overvåkingssamfunnet er synd. vi har dog en annen låt som faktisk handler om det."

Gjennom Veggene er en av årest absolutt best skiver så langt i år, og sikkert grovt oversett pga fordummende anmeldelser som dette.

Hej hej, vad kul att se...
05.07.17 - 16:42