Yume Bitsu
Oneida
Black Mountain

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Pinlig statisk

Seattle-band fusjonerer instrumentale psykedeliske flater med svett hardrock - resultatet blir vel også deretter.

"It's heavy and we like it", stod det å lese på Kinskis hjemmeside om Alpine Static da platen først ble annonsert. Det er nesten så de burde lagt til et kraftuttrykk på slutten av den setningen, sånn for å fullstendig overbevise meg om at de faktisk mener det. "It's heavy and we like it, damnit" klinger mye bedre som et stakkarslig forsøk på en siste overbevisning for oss, og deres egen del. For albumet er heavy, ja - definitivt bandets mest hardtslående affære - men så veldig mye å like ved det er det derimot ikke.

Temmelig skuffende egentlig, spesielt med bandets tidligere utgivelser friskt i minnet. Forrige studioplate 2003s Airs Above Your Station (eksperimentet Don't Climb On and Take the Holy Water besto kun av live-opptak) utmerket seg i særskilt grad her, og viste eksperimentell og psykedelisk space-rock av høy klasse. Der var de også på sitt mest fortreffelige på sitt mest støyende, og med bandets egen beskrivelse av Alpine Static i bakhodet, desto mer grunn til å tro at albumet ville følge i de samme baner og være en verdig oppfølger. I stedet serveres anstrengt Instru-metal uten deres tidligere eksperimentelle finesse, helt uten dynamiske vendinger og heller tillagt tafatte metal-riff blottet for substans. De føyer seg heller ikke inn i rekken blant Hydrahead/Ipecac-storheter som Isis eller Pelican som med langt bedre resultater tillegger store mengder atmosfære til deres dundrende tungskyts. Kinskis mer retro-inspirerte riff tar utgangspunkt i 70-talls metal med snev av tidlig Black Sabbath, og forsøker med vekslende hell å blåse nytt liv i det hele med elementer fra kontemporær indie-, improv- og space-rock.

Hvor Airs Above Your Station hadde pusterom mellom alskens psykedelisk fyrverkeri i form av strategisk plassert svevende og flytende gitarambient, blir Alpine Static raskt for ensartet og repetitivt. Ikke før femtesporet Passed Out on Your Lawn roes gemyttene ned til å fokusere mer på dynamikken mellom stillhet og storm, som forløses i drivende partier som stjålet direkte fra Sonic Youth på sitt mest energiske. Angående Sonic Youth savnes også bassist Lucy Atkinson og hennes Kim Gordon-aktige vokal som gjorde en høyst minneverdig opptreden på Rhode Island Freakout fra Airs Above Your Station. Tråder kan også trekkes til Bardo Pond, spesielt på All Your Kids have Turned into Static, som beveger seg i samme landskap av psykedeliske flater tilsatt mollstemt fløytespill.

Men øyeblikk som dette befester bare oppfatningen om at Alpine Static mest av alt faller mellom to stoler: med den uheldige låtrekkefølgen som bakgrunn blir det hele etter hvert for stillestående slapt for stonere eller tidlig påtatt energisk for syrehoder, resulterende i at den ene leiren mister interessen halvveis ut i platen, mens den andre skrur av før de i det hele tatt kommer så langt.

Altså, på Alpine Statics første del har Kinski en simulert partyfaktor av antikvarisk "cock rock" tilsatt deres patenterte gitarpsykedelia med et resultat som ikke ender opp med å kle bandet eller de overnevnte individuelle elementene - som egentlig står godt nok for seg selv. Heldigvis viser Alpine Statics andre halvdel å inneha løsere komposisjoner basert på mer konserativ bruk av både drivende riff og dvelende droneri. Men jeg forstår deg godt om det blir for lenge å holde ut - uansett kan mellomtiden brukes i påvente av at drevne hackere forandrer Kinskis hjemmeside til å si "Buy 'Airs Above Your Station' instead." At bandet tar til samme fornuft med det første blir derimot litt for mye å håpe på.