cover

Keyboard, Oh Lord! Why Don't We?

Thulsa Doom

CD (2005) - Big Dipper / Sonet / Universal

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Powerpop / Stoner / Hardrock / Psykedelia

Spor:
Papa Was
Need the Air
Stay OK
Raisins and Grapes
05. Tears In the Morning
In the Deep of a City
Be Forewarned
The Ballad of Me and Fast Winston Doom
Mr. Slow
Keyboard, Oh Lord! Why Don't We?

Referanser:
Queens of the Stone Age
Foo Fighters
We

Vis flere data

Se også:
City of People/Sleep with Celebrity - Thulsa Doom (2002)
...and Take You to a Place Where Jars Are Kept - Thulsa Doom (2003)
...and Take You to a Place Where Jars Are Kept - Thulsa Doom (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Ja, hvorfor ikke?

Den vanskelige 3. platen fungerer for mange band som et overgangsrituale. Har Thulsa Doom blitt voksne?

Keyboard, Oh Lord! Why Don't We? er den tredje fullengderen fra Big Dippers store sønner. Thulsa Doom startet karrieren som fullblods stoner-band, komplett med navn hentet fra Conan-Barbaren, matchboxbil-basert grafikk som design, underfundige, litt infantile tekster, og en av Norges beste besetninger. Med produsent og altmuligmann Ole Petter Andreassen og Egil Hegerberg på lagoppsetningen mønstret dessuten bandet to av de sentrale skikkelsene i Duplex-"bevegelsen"; Gartnerlosjen og dens mangfoldige ettervekster. Dette førte til at bandet slet med å bli tatt på alvor de første årene, men skivenes kvalitet ble stadfestet i utenlandsk presse, hvor de ikke ble heftet med den evinnelige Duplex-ballasten.

Thulsa Doom spiller fortsatt stoner, men stoner slik sjangeren er i dag; de har fulgt med i tiden, de forventer effektivitet. Den helt klart største endringen fra de to foregående platene er at vokalist Papa Doom har bestemt seg for å kaste inn håndkleet. Doom Perignon (Henning Solvang) har tatt over vokaltømmene, og understøttes hyppig av gitaristen og bassistens koringer på denne siste utgivelsen.

Vokalharmonier var ikke-eksisterende på de to foregående platene, men trer støtt og stadig frem i det mer lekne og velpolerte lydbildet på Keyboard... Need the air har blitt nevnt som en "hit", mens Beach Boys-coveren Tears In the Morning vanskelig kan kalles annet enn lekker.

Bandets utvikling kan på mange måter sammenlignes med JR Ewings: En klassisk linje hvor de gir ut en plate som vinner en hard kjerne av fans, en ny plate som befester posisjonen innenfor samme sjanger, og deretter velger å utforske nye horisonter på sin tredje fullengder. Thulsa Doom anno 2005 er ganske enkelt mye mer... sexy. Spørsmålet er om det er en berikelse eller ei.

Liker du olje på singlet'en, tunge, raske biler og brunt brennevin er det godt mulig platen blir noen hakk for lett; har du imidlertid sansen for et band som stadig utvider repertoaret i sine referansetunge 1970-tallspastisjer, så er Thulsa Dooms siste plate absolutt noe for deg.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Ping - Discotheque of Darkness

(Luftwaffel)

Idéene har åpenbart flommet som melk ut av en bristende Dagros! En moderne norsk klassiker?

Flere:

Safariari - Zebra Knights
Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly