Cradle

Thelonious Monk
Charles Mingus

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Klassisk storbandjazz

Wallins gjeng imponerer med organisk jazz i en nostalgisk lyddrakt. Liveinnspilling gjort av Sveriges Radio 2003.

Pianisten Per Henrik Wallin har i mange år vært en av Sveriges mest fremtredende jazzmusikere, og har operert innenfor en bred definisjon av jazz siden 70-tallet. Han er inspirasjonskilde for så vidt forskjellige musikere som Mats Gustafsson og Jonas Kullhammar, og har spilt inn plater med Gustafsson og flere av hans frender i improvisasjonslandskapet som AALY-medlemmene Kjell Nordeson og Peter Janson. Til og med Peter Brötzmann-assosierte Sven-Åke Johansson er med på innspillingen Proklamation I & Farewell to Sweden fra 2001. Med Mandelstam blir Wallins egenskaper som låtskriver og storbandleder vitalisert innenfor et mer mainstreamorientert segment, og det på Kullhammars selskap Moserobie.

Låtene på dette albumet består av lett tilgjengelige melodier som er åpne i mange retninger. Ikke minst innover mot de 15 bandmedlemmene som alle får muligheten til å slippe til som solister. Det blir aldri ufokusert av den grunn, til det er låtene for sterke selv om de også i stor grad framstår som skisser. Her er det rom for lek og individuelle stemmer så det holder, men Wallin har på en merkverdig måte full kontroll på det som skjer til enhver tid.

Wallin blir ofte plassert i post-bop-landskapet et sted mellom Thelonius Monk og Charles Mingus, og det er lett å plassere disse referansene på låter som for eksempel Fånerier nr. 8 og Receptet (sistnevnte med Bernt Rosengrens på saksofon) der det lukter 50-tallet lang vei. I så måte kan man kanskje kalle dette for en dogmeøvelse for de unge musikantene som er med her, deriblant Hild Sofie Tafjord på fransk horn. Dette er klassisk jazz med røtter langt tilbake i tid. Siden bandmedlemmene daglig opererer innenfor mye mer moderne uttrykk, er Mandelstam et uttrykk for respekt for Wallin, samtidig som disiplinen som et så stort band medfører gir de enkelte en mulighet til å forstå hva det vil si å være en komponent i et stort band.

Mandelstam tilbyr et rikt og mangfoldig univers med rytmer, melodier og klanger som sjelden lar seg frambringe i mindre konstellasjoner. Samtidig utgjør låtene en enhetlig album som ikke tar de store avstikkerne til høyre eller venstre, men som holder et sterkt fokus hele veien. Det som appellerer i størst grad er det varme og organiske soundet denne liveinnspillingen er preget av; til tross for sin nostalgiske faktor er dette i aller høyste grad levende musikk. Høydepunktet må være Tiveden der Fredrik Ljungkvists løfter opplevelsen til himmels, og Anders Ekholms soloparti på tittelkuttet.