Michael Stearns
Alio Die

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Forheksende

Dirk Serries lager både suggererende og terapisk musikk.

Belgieren Dirk Serries valgte kunstnernavnet VidnaObmana fordi det betyr optisk illusjon. Han er en billedhugger som skaper sine fascinerende illusjoner ved hjelp av musikk.

VidnaObmana har et 20-talls soloutgiveler og har bidratt på et 30-talls ambient-samlinger. Blant de sistnevnte var Arcana Caelestia (utgitt av svenske Multimood i 1993) med på å definere en ny form for global ambient musikk som uttrykte en fascinasjon for naturmystikk og arkaiske sivillisasjoner. Det var her undertegnede for første gang traff på
VidnaObmana. Han har forøvrig også samarbeidet med størrelser som Steve Roach, Asmus Tietchens, Jeff Pearce og Xio.

VidnaObmana lager organisk ambient musikk med mye bruk av bokstavelig talt rituelle rytmer, helst spilt bare med håndtrommer. Han lager sjelden melodier, tonene reflekterer istedet naturens egen musikk tolket gjennom vår felles underbevissthet. Dette innebærer aldri søt new age musikk, men derimot atmosfæriske inntrykk som har en god del til felles med O Yuki Conjugate og Jorge Reyes.

Tremor bringer ingen nye overraskelser. Vidna Obmana lager ofte forheksende annerledes musikk som man helst skulle tro var inspirert av musikken til en eller annen eksotisk regnskogindianerstamme. Vi tar del i stammens hemmelige hellige riter der en ukjent magisk drikk sendes fra trollmannen innom hver enkelt som er tilstede. Sporene går umerkelig over i hverandre og rytmene skifter gradvis. Vi hører ville overtonefløytelyder og flere lag med fjerne synthdroner. Alt er fremmedartet og litt urovekkende, men dette brygget har heldigvis en avslappende virkning.

Den sjamanistiske drømmereisen er i gang for fullt. Du forsøker å trenge inn i dyrenes bevissthet og vil helst manifestere deg selv som en sterk og tapper bjørn. Plutselig ser du verden gjennom et dyrs øyne. Etterhvert må du bort til elva i nærheten for å slukke tørsten. Der ser du speilbildet ditt og oppdager forskrekket at du har blitt en vannbøffel!

VidnaObmana lager en mystisk suggerende og innadvendt transemusikk som er ideell for avslapning og terapi. Lydproduksjonen er overbevisende god og gir deg noen gangen følelsen av at dette er innspilt i en grotte. Musikken er mer spesiell enn det meste du finner på ambient-markedet og dessuten mye sunnere enn kjemikalier. Liker du for eksempel Future Sound of Londons Lifeforms så går dette et steg dypere. Tremor inneholder etter min mening fullstendig trollbindende musikk man skulle tro stammet fra et helt annet sted enn Antwerpen.