cover

Drum's Not Dead

Liars

CD (2006) - Mute / Playground

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Avant rock / Indierock / Eksperimentell rock

Spor:
Be quiet, Mt. Heart Attack!
Let's not wrestle Mt. Heart Attack
A visit from Drum
Drum gets a glimpse
It fit when I was a kid
The wrong coat for you, Mt. Heart Attack
Hold you, Drum
It's all blooming now, Mt. Heart Attack
Drum and the uncomfortable can
You, Drum
To hold you, Drum
The other side of Mt. Heart Attack

Referanser:
This Heat
Gang of Four
Killing Joke
Sonic Youth
Ex Models
Les Savy Fav
The Fall
Jawbox

Vis flere data

Se også:
They Were Wrong, So We Drowned - Liars (2004)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)


Ved foten av et fjell

En helhetlig lydmessig konstruksjon som gjør noe med deg når du hører den.

Forrige gang var Liars på god vei inn i den mørke skogen, utstyrt med okkulte tanker og låter som var vanskelige å få tak på. Det var hekser og spindelvev og skummel produksjon. De er ikke noe enklere å få tak på nå. Denne gangen står de ved foten av et fjell mens de hamrer på en tromme og lytter etter ekkoene.

De fysiske, faktiske omstendighetene er at de har flytta til kunstnerbyen Berlin, og spilt inn plata i de gamle lokalene til DDRs statsradio. Der har de helt tydelig blitt fascinert av hvordan forskjellige trommer låter i forskjellige typer rom, og hvilke stemninger disse tingene kan frembringe. Det vil si, de har nok hele tiden hatt denne fascinasjonen, men denne gangen har de hatt mulighetene til å foredle teknikkene.

Tittelen på plata lyver ikke, den er helt tydelig trommebasert. Etter eget sigende er det sånn de alltid har jobbet, de har tatt utgangspunkt i en trommerytme og bygget derfra. Forskjellen er at i stedet for å bygge med et bassdriv, et gitarriff og vers og refreng, har de tilsynelatende arbeidet videre med rytmene ganske lenge før de har lagt til melodiske elementer. Rytmene er vektlagt på en slik måte at trommelyd i seg selv blir interessant på denne plata. Og det skjer ikke ofte.

Det er selvfølgelig andre lyder enn trommer på "Drum's not dead". Blant annet falsetten og hviskingen til Angus Andrew og en relativt utradisjonell omgang med gitarlyder setter også sitt tydelige preg på plata.

Det har vært skrevet en del om konseptet og dialektikken på denne plata. Angivelig skal det være en slags dialog mellom Trommen, som representerer rytme, bevegelse og fremgang, og Fjellet – personifisert ved "Mt. Heart Attack" – som symboliserer stagnasjon og tvil. Disse to personene har gitt navn til mer eller mindre halvparten av låtene hver, og man kan da også til en viss grad høre forskjellen. Drum-låtene har driv og er klart rytmisk motivert, mens Mt Heart Attack-låtene er mer basert rundt lydlandskap og flytende gitarer og synther. Likevel klarer jeg ikke helt finne igjen disse rollene i selve tekstene. Kanskje det er jeg som ikke leter godt nok, men det virker som konseptet først og fremst er formmessig, og at den narrative delene er overlatt til stemningene, arrangementene og låttitlene.

Det ville da også være helt passende, for selv om det er stilig når de synger "Who is this captain and where do his friends live?" i singelen (den med det fæle coveret) "It fit when I was a kid", er det ikke det som først og fremst gjør låta bra. Nei, det er lydene, det soniske rommet de vikler seg ut i, rytmene, stemningen.

Så når jeg virkelig har en følelse av å ha vært gjennom en forandring etter å ha hørt "Drum's not dead" er det ikke fordi jeg har blitt fortalt en historie, det er fordi låtene – hvis man i det hele tatt kan kalle dem det – har kjempet mot hverandre rent lydmessig og skapt en spenning som ikke ligner noe annet jeg har hørt, før den til slutt har blitt forløst på andre siden av Mt. Heart Attack. Jeg aner ikke hva som har skjedd, men noe er det åpenbart.

"Drum's not dead" er ikke et vanlig album med en samling låter, det er heller ikke et tradisjonelt konseptalbum, der sporene forteller en historie bit for bit. Albumet er snarere en helhetlig lydmessig konstruksjon som gjør noe med deg når du hører den.

Jeg klarer ikke høre på "Drum's not dead" når som helst, til det er den for skummel, mystisk og krevende. Men på linje med noen av mine andre klare favorittalbum, som Beefhearts "Trout mask replica" og Radioheads "Kid A", gir plata utrolig mye igjen når jeg faktisk klarer å virkelig høre på den.

Med plata følger også en DVD med 36 videoer til de 12 låtene, og i følge bandet var "Drum's not dead" et visuelt prosjekt før det ble en plate. Det er likevel kun musikken som er omtalt her.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 9/10

pstereo logo

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Madrugada - Madrugada

(EMI Virgin)

Ringen er sluttet, lyset er slukket. Norges største rockeband sier farvel med sin sterkeste plate siden funklende Industrial Silence.

Flere:

Devendra Banhart - Cripple Crow
Fire! - You Liked Me Five Minutes Ago