Double Adaptor: 200 Nanowebbers

Max Richter
Goodiepal
Cristian Vogel

Hypermoderne kunst

En nydelig oppsummering av Semiconductors eskapader de siste fem år.

Året for Fat Cat har startet godt, og dette er en av hovedgrunnene. Den første gangen jeg satte meg ned for å se denne DVD-utgivelsen, klarte jeg ikke å ta blikket bort fra skjermen: Møtet med fantastisk grafikk og spennende musikk er nesten overveldende. Worlds in Flux gir et konsentrasjonsgripende overblikk over Semiconductors (ordentlige navn: Ruth Jarman og Joseph Gerhardt) fem siste år med kortfilmer og musikkvideoer. Den kreative duoen er tross alle deres priser, kunstinstallasjoner og utstillinger på klubber og festivaler, relativt ukjente for de fleste av oss. Jeg håper det er noe denne DVDen vil forandre på.

En av de vakre filmene vi blir presentert for i begynnelsen, Brilliant Noise, er satt sammen av autentiske NASA-fotografier av solens overflate på nært hold. Som bakgrunnsmusikk til den noen minutter lange filmen, kan vi velge mellom flere alternativer, blant mange andre en komposisjon av Max Richter, Antenna Farm, Our Brother the Native, Ensemble, Christian Vogel, Robert Hampson og Thomas Dimuzio. Man går liksom ikke lei de kontraststerke (og, på grunn av haltende opptaksutstyr, snøtilslørte) bildene av eksplosjoner av ild, heller, særlig ikke med så fin og variert musikk over.

Blant materialet som kommer befinner det seg også en musikkvideo av Múm (Green Grass of Tunnel) og en av QT? ("qqq"), den første er en animert film av en isdekket, øde øy (Island?) med et ensomt fyrtårn, hvor vi følger ferden til noen fugler rundt denne. Sistnevnte er et kort minutt med blippblopperi i et grindcoretempto og et virvar av datakreerte bilder av streker og symboler som skytes rundt på skjermen. Fengslende estetisk begge to, som det meste annet her. Det er mange av filmene her som ligger i skjæringspunktene mellom elektronika, ambient og noise, men selv de gangene det vipper mot støykategorien tror jeg hvem som helst klarer å – ikke bare svelge det – men også sette pris på det. Rare lyder med bilder til, er mer behjelpelig enn rare lyder uten, spesielt da de fleste filmene viser mønstre på skjermen som danser i takt med lydene. Fra sampling, og tåkete bilder (Double Adaptors 2001 Nanowebbers), til datagenererte landskap av klosser som bygges ut og dekorerer flaten, styrt av skurr, knitring og ekko (Inaudible Cities: Part One), men samtidig en del landskapsbilder (riktig nok ikke helt frie for manipulerte stikk) og naturlyder (All the Time In the World) - Semiconductor har sans for vakker musikk, og ikke minst vakre bilder.

Et stykke ut i filmen kommer en rekke opptak av NASA-forskere som har blitt stilt et åpenbart vanskelig spørsmål vedrørende forskning, et spørsmål de åpenbart sliter med å svare på: I dette kapittelet, kalt Do You Think Science..., ser vi forskerne gruble og småle mens de tenker så det knaker. I starten får vi ikke høre spørsmålet, men siden den siste forskeren sier: "Do you think science can understand everything? The answer is the wind," antar jeg at det er dette de to kunstnerne har spurt dem.

Hypermoderne og hyperhipt. Det er begrenset hvor ofte man setter seg ned og ser på slike filmer, men skulle man føle en tørste etter pene virtuelle virkeligheter finnes det knapt noe bedre enn dette. Og selv om det er sannsynlig at man ikke ser gjennom filmen i sin helhet mer enn et par ganger, og gjerne finner ut et knippe favoritter man holder over resten, tror jeg alle kan finne noe de setter pris på i kunst som dette.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo