Tonight's the Night - Neil Young (1975)
American Stars n' Bars - Neil Young (1977)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Hjerte av gull

Storhet, følsomhet og nerve. Neil Young tilhører en egen klasse.

Med et brennende hjerte, intens tilstedeværelse og et ønske om å formidle nye sanger – helt alene – viser Neil Young storhet som måtte bevege et hjemlig publikum.

Tilbake i Canada, fem år etter at han stakk sørover, synger han fremtidige klassikere med en ektefølt varme som vibrerer gjennom høyttalerne. 19. januar 1971 var en kveld for historien, og her er dokumentasjonen.

Med to av sine aller største kanoner i bagasjen, elektriske Everybody Knows This is Nowhere og After the Goldrush, velger Neil Young likevel å presentere nesten halve Harvest, to år før den slippes. Han måtte hatt et déjà vu, og aner kanskje lidelse og tap med See the Sky About to Rain – sangen som i 1974 kommer på forpinte On the Beach. Det må ha overrumplet et publikum som likevel tar i mot sin hjemvendte sønn som han skulle være Jesus.

Del én av arkivserien - Live at the Fillmore East - var skingrende gitarer i en elektrisk utblåsing som beviste (selvsagt) at Crazy Horse akkurat da var et av verdens beste band. Og ikke minst var den et bevis på at Neil Young aldri har samarbeidet med en bedre gitarist enn Danny Whitten. I naken og akustisk tapping føles Live at Massey Hall likevel ennå mer essensiell, og det har ikke nødvendigvis bare med musikken å gjøre.

Det som først og fremt slår meg er storheten, følsomheten og nerven i syngingen til Neil Young. Helt egen klasse, selvsagt. Jeg føler også at helheten på del to i arkivserien er bedre. Innpakningen er fremdeles billig, og informasjonen om platen er kun et lite ark stukket inn i coveret. Men denne gangen består DVD-delen av mer enn stillbilder. Konserten ble filmet, og selv om dette er gjort ganske så primitivt, har filmen mer enn historisk verdi. Her er bilder av en ung Neil som vil fortelle, som brenner for nye sanger - som bare må ut.

Selv om jeg setter de monumentale elektriske søylene i Youngs katalog aller høyest, er det likevel en nerve i disse nakne liveopptakene som går utenpå mye, også i mesterens egen katalog. Jeg mener, uten å rødme, at disse første smakebitene av Harvest er friskere enn det som kommer senere i studiotapping. Men så mener jeg også at Neil Youngs mestselgende album er en tanke overvurdert.

Høydepunktet her er kanskje A Man Needs a Maid som på lekkert vis flyter over i semiklassiske Heart of Gold. Men her er mer; bevegende Journey Trough the Past, blottleggende Helpless, en annerledes og akustisk Cowgirl in the Sand (som understreker at låten er best elektrisk og monumental) og en fortellende versjon av Bad Fog of Loneliness. For ikke å snakke om en dypt personlig The Needle and the Damage Done.

Live at Massey Hall er et nødvendig Neil Young-album. Men det har dere vist lenge. Fansen har spilt plata mange, mange ganger, og vi har nok tenkt forskjellig, men jeg er sikker på at alle har hatt gode opplevelser. I hvert fall de sentimentale av oss. Plata står uansett godt i katalogen, men er langt fra like essensiell som disse:

1. Everybody Knows This is Nowhere (69)
2. After the Goldrush (70)
3. On the Beach (74)