cover

Painted From Memory

Elvis Costello & Burt Bacharach

CD (1998) - Mercury / Polygram / Universal

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Easy Listening / Crooner / Singer/songwriter / Voksenrock / Voksenpop

Spor:
In The Darkest Place
Toledo
I Still Have That Other Girl
This House Is Empty Now
Tears At The Birthday Party
Such Unlikely Lovers
My Thief
The Long Division
Painted From Memory
The Sweetest Punch
What's Her Name Today?
God Give Me Strength

Vis flere data

Se også:
For The Stars - Anne Sofie von Otter & Elvis Costello (2001)
North - Elvis Costello (2003)
Delivery Man - Elvis Costello (2004)
When I Was Cruel - Elvis Costello (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Et lykketreff

To alkymister strør ut gullkorn på et bortimot tidløst popalbum.

Elvis Costello har gjennom hele sin karriere vist uvanlig stor vilje til å gå nye veier med musikken sin, og har med eller uten bandet sitt The Attractions vært innom alt fra new wave og ska til folk og klassisk. Ikke verst. Men den konstante faktoren i Costellos produksjon kan kanskje sies å være melodisk avansert popmusikk. Kommer vi på noen andre navn i akkurat DEN sjangeren? - Elvis, meet Burt.

Bacharach og Costello oppdaget hverandre da de samarbeidet om låta God Give Me Strength (som er med på denne skiva) til filmen Grace of My Heart (1996), og trivdes så godt i hverandres selskap at de beslutte å lage en plate sammen. God ide!

Møtet mellom de to pop-kongene har resultert i et usedvanlig veldreid album som inneholder en rekke klassiske og flotte popmelodier som høyst sannsynlig vil holde vann i lang fremtid. Det er helt åpenbart at Bacharach og Costello jobber helt naturlig sammen, for de to bringer i dette samarbeidet fram hverandres styrker.

Costellos tekster virker noe enklere og mer orientert mot den rene popen som preger albumet. Han er også i noenlunde samme vokal-modus som på den tidligere The Juliet Letters, og tillater seg å tøye grensene for sine egne vokalprestasjoner, noe som her resulterer i en personlig og sterk klang. Ikke så langt unna crooner-følelsen, men Costello med sin karakteristiske stemme blir aldri noen smørsanger. Det blir heller intimt når han eksponerer sine svakheter på denne måten.

Bacharach på sin side serverer pene, avanserte, melankolske og samtidig catchy melodier tvers gjennom et meget stødig album. Her drysser det ut klassiske gullkorn som de typiske Bacharach-hornene, flotte harmonier og pene rytmeskifter. Skikkelig voksenpop. Sammen med Costellos tekster og vokal blir det sofistikert og spennende.

Allerede fra første kutt, In The Darkest Place, er du inne i stemningen i albumet. Ganske forsiktig pianoakkompagnement, støttet av et fullt orkester ved de rette anledningene, ligger bak Costellos svært nærværende stemme. En flott kvinnelig vokaltrio står for backing innimellom. Bacharach har bakt inn et par-tre hooks underveis som man tar seg i å nynne med på allerede ved andre gjennomspilling, og den forsiktige, drømmeaktige avslutningen med strykerne setter deg av på mellomstasjonen med et smil om munnen.

Derfra går de tolv sporene slag i slag. Den ene lille perlen etter den andre triller ut av høyttalerne. Av og til blir det litt småkomisk når Bacharach-hornene får en til å tenke på Fjernsynskjøkkenet og Ingrid Espelid Hovig, men Elvis Costello setter kjapt sakene på plass med en gang han åpner kjeften.

Naturligvis er ikke alle låtene like sterke, men alle inneholder partier der magien er til stede – og det kan man jammen ikke si om så mange skiver der ute. Personlig har jeg mest sans for det nevnte førstesporet, samt This House Is Empty Now, Such Unlikely Lovers, tittelkuttet Painted From Memory og What's Her Name Today, uten at disse stikker seg voldsomt ut i forhold til mengden.

Og der er vi naturligvis inne på det åpenbare ankepunktet til albumet som helhet, for det ER litt for lite spennvidde her, syns jeg. Låtene er på mange måter til forveksling like, og selv om de altså alle har partier der de to pop-alkymistene har gjort jobben helt riktig, blir det for lite spenning i det totale byggverket. Jeg savner litt skikkelig høydrama og full rulle her eller der. Men la gå, jeg har andre plater til slikt bruk. Elvis og Burt er til å slappe av med. Godt av og til, det også.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Beatnuts - Classic Nuts Vol. 1

(Loud / Columbia)

Disse nøttelitene har sittet i toppen av hiphoptreet og sluppet fete funknøtter i over ti år. Her får du 10 av de aller feteste, velkrydra og crispy.

Flere:

Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver
Aphex Twin - 26 Mixes For Cash