cover

The Smalltown Supersampler

Diverse artister

CD (2002) - Smalltown Supersound / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

[capsule review in English available]

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Elektronika / Avantgarde / Minimalisme / Laptop / Rock

Spor:
Door Opens Both Ways
Digital Carrot
Svolvær
Buss Igjen
Comic
Polar
I Don't Want It To Go That Far 1 – 12 v.3
Tiq Riley
Diamant
T02

Referanser:
Francisco Lopez
Deathprod
Fennesz
Codeine
Alog
Arm

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Liten by - stort hjerte

Smalltown Supersound presenterer det ypperste av de seneste årenes utgivelser av ikke-musikk.

Smalltown Supersound er et fascinerende eksempel på en manns klokkerene tro på eget produkt. Fra den spede start i Flekkefjord tidlig på 90-tallet har Joakim Haugland bygd opp plateselskapet Smalltown Supersound til å bli en av de viktigste eksponentene av eksperimenterende elektronica nasjonalt og internasjonalt. Når Haugland gjør en foreløpig oppsummering av egne utgivelser på The Smalltown Supersampler kan han se tilbake på en utvikling som startet med nokså tilfeldige utgivelser preget av lo-fi estetikk, for så å utvikle seg til en mer og mer renskåret elektronisk linje. Det er ikke Hauglands økonomiske kløkt eller kontraktdealing som har ført Smalltown til tet i sin klasse, men snarere hans formidlingsevne og smittende begeistring for artistene han gir ut. En utsøkt smak og timing hjelper selvsagt en mann i hans posisjon, men det er likevel hans forståelse av nettverkets betydning som har gitt suksess der andre har feilet.

De innledende sporene på The Smalltown Supersampler understreker selskapets rene linjer og klare retning. Kim Hiorthøys organiske, håndholdte uttrykk på Door Opens Both Ways glir smakfullt over i Jaga Jazzists nyfunne elektroniske stil iblandet tradisjonell instrumentering på Digital Carrot. Når siste elektroniske krampetrekning svinner hen fra jazzistene, er det Alexander Rishaugs nedtonede elektronica som opptar øregangen. Haugland gjør rett i å inkludere Svolvær som representant fra Rishaugs glimrende album Panorama, og han understreker med det sin egen særstilte posisjon som smaksdommer med teft.

Med Kim Hiorthøy, Alexander Rishaug, Lasse Marhaug, John Hegre og Martin Horntveth som en del av artistkjernen til Smalltown er det ikke overraskende at også superprodusent Jørgen Træen velger Hauglands selskap når Træens prosjekt Sir Duperman skal debutere på skive. Fra Dupermans ferske album plukker Haugland låta Buss Igjen, som bygger bro mellom Hiorthøy og Marhaug rent uttrykksmessig. Med et soleklart glimt i øyet byr Træen på en oppsamling lyder som i varierende grad settes i system. Martin Horntveth fortsetter i noenlunde samme gate, men med et mer outrert uttrykk som grenser mot det banale på Comic.

De mest ekstreme uttrykkene for elektronica er det Lasse Marhaug og Jazzkammer som står for på The Smalltown Supersampler. Til tross for at deres uttrykk både grenser mot total stillhet og rene støyelementer er det ikke problematisk å identifisere Marhaug og Hegre som leverandører av høy kvalitet. Jeg setter definitivt mest pris på dette uttrykket for glitch-elektronica når man befinner seg i et mer lavmælt hjørne, som hos Marhaug på sporet Polar og Jazzkammer på den nedtonede I Don't Want It To Go That Far 1 – 12 v. 3.

Monopot høres litt fortapt ut i dette utvalget, og er den eneste gjenværende artist fra Smalltowns tidligere dager da grupper som Loophole, Swim og Stuntbike utgjorde deler av repertoaret. Når det er sagt så beviser Haugland igjen at han har ørene med seg når han inkluderer Monopots Diamant som i særdeleshet er det sterkeste sporet fra deres album Optipess. Skjør skjønnhet, men aldeles feilplassert mellom blippene til Continental Fruit og den totale minimalismen fra Elektro Nova / Electro Nova.

Det er et godt stykke fra de oppkopierte kassettene som markerte starten på Smalltown Supersound til dagens utgivelse av det ypperste innen eksperimentell elektronica. Ett element er likevel vedvarende; Joakim Hauglands ustoppelige tro på artistene han representerer og engasjement på vegne av en hel scene. The Smalltown Supersampler presenterer et sterkt utsnitt av hva fortroppen av nye artister produserer.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Television - Marquee Moon

(Elektra / Rhino)

Midt i punkalderen kom det frå New York ei plate som låt ganske så annleis. Så underfundig, så energisk og så visjonær at den aldri kan bli gløymt.

Flere:

Nuspirit Helsinki - Nuspirit Helsinki
Okkervil River - Don't Fall In Love With Everyone You See