Pretty Girls Make Graves
Blood Brothers
Kvelertak

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ulveflokken

Wolves Like Us ble unnfanget i de sene nattetimer etter en fuktig tur på byen. Late Love, altså.

Wolves Like Us er Oslo-undergrunnes mest spennende band akkurat nå. Det hevder Prosthetic Records, som signerte dem på bakgrunn av en heftig demo og syvtommeren Deathless/Burns Like A Paper Rose. Før dette hadde ikke bandet eksistert mer enn ett drøyt år, men seilte allerede i god medvind etter godt mottatte liveopptredener rundt om i hovedstaden.

Dette er altså debutalbumet til Wolves Like Us. Late Love er produsert av Ruben Willem fra nekropunkerne Haust, og den iøyenfallende coverkunsten er gjort av ikke ukjente Justin Bartlett som tidligere har samarbeidet med Sunn O))), Trap Them og Aura Noir. Til sammen skulle man tro at dette dreide seg om en sinnsyk rockepakke som burde falle i smak hos folk med fot for skitten undergrunnsmetal og hardcore. Det gjør det for så vidt også. På et vis. Om enn på en litt annen måte og ikke hele veien gjennom.

Selv om Wolves Like Us består av rutinerte punkrockere med fartstid fra ting som Amulet, JR Ewing, Silver og Infidels Forever, har bandet gått den, etter hvert så tradisjonelle, veien via NRKs Urørt, og derfra inn i eteren på rikskringkastinga. Veien til radiotid og oppmerksomhet gjøres mulig med gode låter. Det har Wolves Like Us. Selv om låtene fra den tidligere omtalte syvtommeren stikker seg godt ut i positiv retning også her på bandets virkelige debut, er albumet jevnt over solid skodd med godt låtmateriale.

Som band signert på Prosthetic Records stikker de seg litt ut - i en mer melodiøs retning. Selskapet har et solid fokus på artister med en tyngre og kanskje mer aggressiv tilnærming enn tilfellet er med Wolves Like Us. For all del, disse gutta kan sin hardcore og punk, men melodiene er mer i sentrum enn tilfellet for eksempel er hos labelkameratene i Trap Them.

Men, dette skal dreie seg om Wolves Like Us. Bandet har, etter eget utsagn, latt seg inspirere av blant andre Hot Water Music, Drive Like Jehu og Planes Mistaken For Stars. Det dreier seg med andre ord om kontant, melodifokusert og følelsesladet hardcore. En veldig amerikansk sjanger, som, på tross av Wolves sitt norske opphav, leveres med den absolutte selvfølgelighet. For etter min mening, er Late Love et bra album. Et album som har gode låter, dyktige musikere som leverer akkurat det de har satt seg ut å levere, men som på tross av dette tidvis føles litt ensartet og stuck innenfor sin egen sjangerbegrensning.

Det begynner særdeles bra med de to tidligere omtalte låtene Burns Like A Paper Rose og Deathless. Selv om jeg ikke tidligere har hørt låtene, fremstår disse to som de mest fullkomne på Late Love. Det er noe med kontrasten mellom hardcorens kompromissløshet, blandet med det tidvis emosjonelle melodifokuset i bandets lydbilde, som føles veldig befriende "unorsk" og som plasserer Wolves Like Us tett opp til sine inspirasjonskilder rent uttrykksmessig.

Late Love består av ti låter smidd over noenlunde samme lest, av dyktige musikere. På tross av dette oppdager jeg at Late Love ikke klarer å holde på oppmerksomheten eller interessen min spesielt lenge. Jeg er fornøyd etter to-tre runder i spilleren, men jeg mangler iveren etter å sette den på flere ganger. Jeg tror grunnen til det er at jeg savner enda litt mer upolert råskap i lydbildet og litt større variasjon i det, ellers så gode, låtmaterialet.

Albumet føles absolutt lytterverdig og tidvis underholdende, og har du sans for band som Hot Water Music, er Late Love en sikker investering. Jeg setter pris på at norske band forsøker seg i en sjanger som, i alle fall jeg, oppfatter som veldig unorsk - og Wolves Like Us gir et godt førsteinntrykk.