The Hill - Richard Buckner (2000)
Dents and Shells - Richard Buckner (2004)
Sir Dark Invader vs. The Fanglord - Richard Buckner & Jon Langford (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Wayfaring Stranger

Reutgivelse av opptakene fra 1996, nå endelig tilgjengelig for et større publikum.

I 1996 gikk Richard Buckner sammen med kassegitaren sin inn i et studio i San Francisco. Resultatet av den seansen kan nå endelig nytes av massene, for platen var i sin tid beregnet mest for salg på konsertene hans.

Disse elleve låtene er også å finnes på de to sterke skivene Devotion + Doubt (1997) og Since (1998) (en stolt versjon av Wayfaring Stranger-lignende Boys, the Night Will Bury You). Mye av særpreget i disse to platene lå i de ulike musikerne Buckner benyttet for å fremheve sin dekonstruktive tilnærming til amerikansk country/rock. Han har jo tråkket sine egen krøtterstier fra den mer ordinære cowboy-stilen vi hørte på debuten Bloomed (1994). På D+D fikk han med seg blant andre Casa de Giant Sand (Gelb, Burns og Convertino) og Marc Ribot, mens han på Since hadde med anerkjente Chicago-musikere som John McEntire og David Grubbs. Uten å tilsøle Buckners talent som særegen låtskriver løftet disse gjestene platene hans det lille ekstra, og hjalp ham opp blant de virkelig store artistene innen amerikansk alternativ country (til tross for slett innsats av MCA i USA).

Her møter vi Buckner-klassikere som Lil Wallet Picture, Pull og Ed's Song i nedstrippet format, og selv om savnet av rytmeseksjonen til Burns/Convertino eller kombinasjonen Eric Heywoods pedal steel og John McEntires trommespill av og til kan være noe påtrengende, så er det også en viss fryd å høre disse låtene i sin pureste form. De blir riktignok ikke så veldig forskjellige fra hverandre, og det nesten monotone preget er det største ankepunktet mot hele denne platen. På den annen side er det lettere å fokusere på Buckners knappe, men billedrike tekster fremført av hans lett gjenkjennelige mørke stemme som beveger seg så inderlig levende rundt den rastløse gitarspillingen. Intim og varm er Buckner, men med en røff og ekte holdning som viser at singer/songwritere kan ha like store appell hos skjeggete truckers som hos følsomme tøffelpoeter.

Richard Buckner er en moderne drifter, California-mannen er for tiden bosatt i Edmonton, Canada, men er like mye rekende langs veien - ikke minst for å forsørge seg og familien. I april 2003 er han å finne på Monos toårsfest i Oslo og på Ole Blues i Bergen, og denne utgivelsen gir kanskje en viss pekepinn på hva vi kan forvente oss da. Det bør være unødvendig å legge til at det er noe å se frem til.