Quadron
Lana Del Rey
Little Dragon

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lekent & livstrøtt

De originale ideers tid er for lengst forbi…

"De originale ideers tid er for lengst forbi". Om det overrasker at dette utsagnet ble ført i pennen av undertegnede akkurat her og nå, må det være fordi du har hørt liknende påstander tusen ganger før. Budskapet resonnerer så godt i den popkulturelle samtiden at det nærmest høres ut som barnelærdom. Det er ikke akkurat provoserende å hevde at nyvinningene innen store deler av kulturfeltet opphørte en gang på andre halvdel av 90-tallet. Med det konstant tilbakeskuende og retroinspirerte blikket har "utviklingen går bakover" blitt det nye "utviklingen går fremover". Second hand-møbler på finn.no rives vekk kjappere enn du klarer å si 'Mad Men'. Den nye singelen til Justin Timberlake, Take Back The Night, er så lik Michael Jacksons Wanna Be Startin Something fra 1983, at du blir usikker på om det er snakk om en bevisst hommage eller bare en uunngåelig konsekvens av vår kulturelle zeitgeist. Eller begge deler.

Innen den elektroniske popmusikken har vi den siste tiden imidlertid sett fremveksten av et lite knippe unge artister som har blikket rettet både bakover og fremover på samme tid. Deres forståelse for melodier, lyder, klanger og arrangement er det aggregerte resultatet av topp 20-hitsene de digget i tenårene, den obligatoriske motreaksjonen med alternativ elektronisk musikk til venstre på kontinuumet, og at preferansene i voksen alder igjen har søkte seg mot sentrum. Når denne eklektiske smaken så omsettes ved hjelp av moderne gutteroms-software, er resultatet en slags retrofuturistisk elektropop. Mindre konformt enn Beyonce, mer enn Bjørk.

Futuristisk popfamilie

Siste tilskudd til den futuristiske popfamilien, bestående av artister som Purity Ring, Grimes og Chvrches, er AlunaGeorge fra England. Albumet Body Music er fremadskuende i sin minimalisme og sitt boblende, syntetiske lydbilde, men samtidig nostalgisk i sine RnB-tradisjonelle vokalarrangement og UK garage-referanser. Litt som om RnB-produsenten Timbaland, slik han hørtes ut rundt 2000, fikk barn med Garage-legenden MJ Cole. UK-soundet kommer særlig til uttrykk i den karakteristiske resirkuleringen av vokalfragmenter, der bruddstykker av vokalen pitches om og spilles i små, liksom sprettende, melodipartier. George Reids produksjoner er lyden av sprudlende champagne prosessert av kjølige, men velmenende filtre. Den glatte soniske strukturen forsterkes dessuten av den barnlige vokalen, og de behagelig enkle refrengene til vokalist Aluna Francis: Melodiene er befriende upretensiøse i sine popambisjoner.

Tekstene handler stort sett om kjærlighetens mange former og nyanser, men alltid sett gjennom øynene til en 25 år gammel jente som opplever det som noe sursøtt og underfundig heller enn tungt og knausgårdsk. "I want you to be yourself, I love it when I see you having fun/I don't wanna be your shadow, sadness taken away the sun/And you can call me a fool, but I just wanna see my baby smile/I don't wanna kill the mood, I don't care if I'm in denial", synger Francis på Just A Touch. Disse linjene oppsummerer ikke bare Francis tekstunivers, men på mange måter også musikken i sin helhet - like alvorlig som den er uhøytidelig. Her er vi imidlertid også inne på noe av problemet. Når to krefter av samme størrelse drar et objekt i diametralt motsatte retninger er resultatet stillstand. Selv om ambisjonene om å eksperimentere og Francis' vokal tilfører musikken en viss grad av lek og nysgjerrighet, holdes det tilbake av Reids nærmest kynisk kontrollerte produksjoner. Litt for ofte høres det ut som om den musikalske eventyrlysten dette prosjektet til å begynne med sprang ut av har antatt oppskriftsform. Å være nyskapende blir nesten en selvtilfreds gimmick heller enn en reell innovativ skaperkraft. Det er ikke det at det ikke låter friskt - friskheten har bare noe tilbakeholdent og tidvis litt livstrøtt ved seg.

Heliumssvøpt stemme

Skivas største hit You Know You Like It er en umiddelbart catchy midtempo r'n'b-låt, med over gjennomsnittet stort hoftevrikkingspotensial. Produksjonen låter skrudd og Nintendo 8 bit-glitchy, med en sprettballaktig basslinje. Bortsett fra Bad Idea, som også lykkes med sine "danse og ha det gøy"-intensjoner, er det ingen låter som når like høyt på festbarometeret. På ballade-enden av kontinuumet er Diver tilsvarende catchy. Den heliumssvøpte stemmen til Francis låter forførende, og melodiene er så enkle og lette å like at det nesten, men bare nesten, høres ut som noe Stargate kunne gjort for Rihanna.

Singlene Your Drums, Your Love og Attracting Flies er også verdt å merke seg, men resten av låtene sklir behagelig forbi: Ikke helt ubemerket, men aldri med energien som skal til for å gjøre seg ordentlig bemerket heller. Denne opplevelsen kunne muligens vært unngått dersom tracklisten hadde vært nedjustert et lite hakk, og på den måten gjort mer eksklusiv. De virkelig gode låtene hadde ikke i like stor grad fremstått som enkeltepisoder dersom de hadde kommet med litt større hyppighet. 19 spor blir i overkant mettende og langdrygt.