Neosho

Grand Ulena

CD (2003) - Family Vineyard / Tuba

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

St. Louis gives young men the fear

Fra St. Louis sprer denne trioen det fryktede budskap: Du slipper ikke unna.

Neosho, Missouri er nok mest kjent som USAs "Flower Box City". Heretter blir det like naturlig å tenke på Grand Ulena når dette navnet blir samtaleemne rundt middagsbordet. Den lille blomsterdekorerte byen blir etter deres EP synonymt med grusomme lydangrep og målrettet råskap. Grand Ulena kjører over forstadsplener og river opp stakittgjerdene i Neosho, de dreper mennene og voldtar kvinnene. Husene brennes og de valser over de velordnede blomsterbedene. Aldri mer skal det vokse roser i Neosho.

Grand Ulena består fortsatt av bassist Darin Gray (Dazzling Killmen, Yona-Kit m.fl.), gitarist Chris Tull og trommeslager Danny McClain. De følger med dette opp sin nylig utgitte fullengder Gateway to Dignity (Familiy Vineyard, 2003). Siden innspillingen av hovedplaten ble fullført en dag før tiden åpnet det seg en anledning til å spille inn mer stoff sammen med tekniker Jeremy Lemos (Jim O'Rourke, Smog, Central Falls). Og det er nettopp mer overskudd og improvisasjon vi får servert denne gangen.

12 minutter lange Fyler er en voldsom åpning, først med en intens, konstant gitardrone som sager gjennom det som finnes av marg og bein i nærheten. Etter 3.30 med marerittaktig lobotomi kommer McClain inn med sin forrykende spillestil og sammen med Darin Grays basslinjer blir låten etterhvert veldig dynamisk. Kampen mellom den øredøvende, nærmest statiske gitarboringen, den frie, levende rytmen og Grays opphissede basspill skaper et ganske så fryktinngytende hele. Fyler er intens og altoppslukende, mens etterfølgende Neosho og Lemp er ikke fullt så kompromissløse. Tittelsporet åpner med nesten to minutter varsom gitarplukking inntil tilsynelatende kaotiske krefter på ny åpenbarer seg. Både på Neosho og Lemp er det rom for konstante rytmeskift og vekslinger mellom kaos og orden. Grand Ulena er en hardtslående powertrio som i mangel av konvensjonelle hemninger og i kraft av spilletekniske kvaliteter lykkes med gjøre sine frie utblåsninger interessante også for publikum.

Det er ikke lett forholde seg likegyldig til et såpass krevende band som Grand Ulena, og dette er ingen plate for alle anledninger. Når man er i humør til å sette på en plate som kombinerer frijazz med svartmetall så kan Neosho vise seg å være et godt alternativ.