Tonight's the Night - Neil Young (1975)
Tonight's the Night - Neil Young (1975)
American Stars n' Bars - Neil Young (1977)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Rockeromantikk og 11. september

Sødmefylt fra Neil Young denne gangen, og kanskje med litt for mye krem på kaka.

Are You Passionate? Fra tittelen og omslagsbildet lover Neil Young følelser som blir varme, og følelser som blir kalde. En hel utgivelse nesten kun viet kjærlighet og forhold. Som Neil Young selv synger det på siste strofe i siste låt (She's A Healer):"All I got is a broken heart and I don't try to hide it / when I play my guitar". Denne gangen stiller Booker T & The MG’s for første gang som gjennomgående backingband i studio, noe som for min del ikke utgjør noen særlig nyanserbar forskjell fra de siste års utgivelser.

Young åpner ganske så standard med You're My Girl, som raskt skal vise seg å være toneangivende for resten av plata. Man blir båret gjennom låtene i et rolig, traltende tempo, der man får god anledning til å fordype seg i tekstene Young synger underveis. Allerede ved de første gjennomspillingene merker jeg at jeg raskt går lei på flere av kuttene, da få av melodiene eller tekstene fenger meg noe særlig. Aldri direkte dårlig, men ei særlig bra heller. Selv om Young denne gangen presenterer en utgivelse som ikke er basert på akustiske gitarer, hjelper ikke dette på drivet eller farten på låtene. Men det er vel neppe akkurat det denne mannen er ute etter denne gangen, da ønsket om halv fart i maskineriet nok er høyst planlagt.

Midt inni sødmen, romantikken og følelseslivet til Neil Young finner vi en av (mange kommende) påminnere om 11. september. På Let's Roll lodder Young stemningen i et av flyene som falt ned, der flere av passasjerene prøvde å gjøre motstand mot kaprerne. Basert på en telefonsamtale en av passasjerene hadde med sin kjære lages en ganske så straight gjennomgang av dette scenariet. Verken for nasjonalistisk eller for bitter, noe som kanskje er litt rart på en plate som ellers velter seg i følelser og stemninger.

Young er en god låtskriver, men det bevises i liten grad på Are You Passionate?. Jeg forlanger ikke at enhver utgivelse fra denne mannen skal være nok en The Needle And The Damage Done eller Harvest Moon. Men jeg kjøper kun deler av denne plata, da resten blir ei seig myr av for mye krem på bløtkaka. Det blir for rolig, for surrete og for trist. Jeg blir fristet til å sette på St. Thomas i stedet, for å føle litt frisk vind i seilet i stedet for denne noe sedate, på-stedet-hvil følelsen som sitter igjen. Eller gi meg gjerne litt rufsete rock igjen, Neil, for dette holder ikke helt!