The Dirtbombs
The Cramps
New Bomb Turks

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mistreat me

Dersom det finnes noe som kan kalles groovy punkrock, må det være noe i nærheten av dette.

Fra bakgatene i Milwaukee kommer lyden av skurrete gitarriff, primale beats og en desperat skikkelse kalt Christreater. De har døpt sitt andre album Playa Hated to the Fullest. Det kan komme til å bli vanedannende om du inviterer det inn i CD-spilleren din. Her er det ikke mange pustepauser eller slappe svisker. Heller gassen i bånn og sviktende bremser.

The Mistreaters spiller tung og slem rock'n'roll. De klarer å kombinere aggresjon med fengende låter på en måte flere av deres likesinnede sliter med. Gitarist Dusty Mistreater tvinger brutal vellyd ut av seksstrengeren. Låtene raser gjennom asfaltnatta, ned i fuktige kjellere, inn på tettpakkede barer og rett i trynet på deg. Skiva er som ei rabiessmitta bikkje som jakter deg ned og biter hardt der såra gror seinest.

Låter som Personal Space Invader viser at de ikke er redde for å flørte med lytteren. Både denne og den etterfølgende Juan Burguesa har herlig klapping og bråkjekke riff. På She's My Witch får de hjelp av både Deanne Iovan fra Gore Gore Girls og produsent Jim Diamond. Dette er en litt roligere, bluesa sak som akkurat er nok til at man får samla seg litt. En halvtime med denne gjengen er akkurat nok. Øset kan virke noe ensformig, men det ligger mye godt på lur likevel. En hel gjeng av kompiser hjelper til med ekstra gitarer på den noe masete avslutninga Ol' Sugarfoot.

Playa Hated to the Fullest er produsert av Jim Diamond, kjent for samarbeid med en masse band i den møkkete, garageinfiserte delen av rocken (The Soledad Brothers, Whirlwind Heat). Han har klart å gjøre skiva akkurat så møkkete og hard at det er en fryd å høre på. The Mistreaters har laget et godt stykke fredagsrock som sparker liv i en sliten kropp og et trøtt sinn.