Herbert
Akufen
Richie Hawtin

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nedstrippet mikrotechno.

Ren og pen technoplate, som søker ledig hylleplass mellom mikrohouse og minimalistisk techno.

Det har jammen meg florert med techno kamuflert som electro eller vice versa det siste året. Noe har vært friskt og fint, mens annet har bare vært overflødig ballast på en allerede overfylt bandwagon. En rekke technoartister har kastet seg på bølgen med det fjollete navnet electroclash, og selv om det unektelig er kommet mye bra ut av disse prosjektene er det befriende å komme seg tilbake til techno i sin pureste form igjen. Nå skal ikke Mike Shannons album hausses opp i skyene av den grunn, men det er uansett godt å kunne konstatere at det fortsatt produseres minimalistisk techno med en viss standard. Forresten er det ikke helt riktig å kalle det et rent techno-album, for Shannon henter også ingredienser fra andre sjangere. Men i stedet for å låne øre til electro, er det tech-house og mikro-house som lar seg høre mellom technolinjene på denne platen.

Mike Shannon fra Canada er techno-DJ, -produsent og labelboss for Cynosure Recordings. Albumet Slight of Hand er hans debut for selskapet Force Inc., med materiale solid forankret i Detroits minimalistiske technotradisjoner. Produksjonen bærer også preg av en forkjærlighet til tørr mikrohouse, med sparsomme innslag av mer dansbar tech-house. Lyden er gjennomgående krystallklar, og platen beveger seg fra det engasjerende rytmiske til mer eller mindre interessante lydlandskaper.

Hovedtyngden av materialet er relativt lavmælt, uten store arrangementer eller hamrende rytmer. Ambiente bakgrunnslyder akkompagneres av sparsom, men elegant digital rytmikk. Tankene kan ved flere anledninger bevege seg mot Herbert og Akufen, selv om disses siste utgivelser har vært en smule mer markante og minneverdige. Til tider kan Slight of Hand bli litt stillestående, med sine tørre klikk og enslige tematikk. På noen spor kommer imidlertid godfoten frem, med dype Detroit-grooves som fremmer funken. Innslagene der referansene til prima årgangstechno er sterkest, er der platen til Shannon har sin soleklare styrke. Låter som den minimalfunky Crawl Through, ekkogrooveren Munlighta, og smågretne Sextoy er mer enn god nok grunn til å sjekke ut denne platen.

Loscil - Triple Point

(Kranky)

Elektroniske pulser, dype bassganger og nesten uhørbare subrytmer.