Roadside Monument
A Minor Forest

Night Mute - Ativin (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Innlandet

Daniel Burton & co har tonet ned sine mest hissige elementer. Interiors er en atmosfærisk og kontemplativ skive.

Man kan kalle den komplekse og intrikate math-rocken for post-rockens hissige fetter. Band som Polvo, A Minor Forest og 90 Day Men er noen av eksponentene for en variert musikkform som Louisvilles Slint ofte holdes ansvarlig for (kjøp mesterlige Spiderland, 1991), og som oftere henter inspirasjon fra hardcore enn fra jazzen. Bloomington-trioen Ativin var en anerkjent del av denne scenen inntil de tok farvel i 1998. Kjernen i bandet (Daniel Burton, Rory Leitch) dannet mer drone- og drømmeorienterte Early Day Miners (husk Let Us Garlands Bring (2002) - den bør heller ikke forbigås i stillhet!) Med ny trommis i Kevin Duneman har gitaristene Burton og Chris Carothers vekket Ativin til live igjen, og de følger opp noen av restene etter German Water (1999), samt at de denne gangen i større grad drar inn elementer fra EDMs mer saktegående og repetetive storhet. Interiors er derfor en plate som toner ned det mest punchy uttrykket, erstattet av mer mimoseaktige innspill hjulpet frem av Maggie Polk (bratsj) og Molly Kien (cello). Det gjør den mer neddempet og dvelende enn den rockekilleren mange kanskje håpet på etter German Water. De tar nemlig ikke helt av på noen av de elleve korte låtene her, selv om Scissors og Two Knives as Crutches fremviser noe av den groovy dynamikken og kraften de har i seg.

Litt vokalbruk er det også rom for i nye Ativin (blant annet Underwater, When the Sky Turns Clear), her i enda mer mumlende og søvnig form enn hos Early Day Miners. Man kan hevde at denne stilen passer vel så bra i rammene til det bandet, men jeg finner likevel stor glede i å høre på Interiors. Den har en, som tittelen antyder, innadvendt retning, som en slags indre reise inn i det kalde og ensomme i oss, avbrutt av konsentrerte øyeblikk av aggresjon. Ytre sett kan man se Interiors som nok en gråtung billedserie fra et vinterlig midt-vesten, der rustne bilvrak, glemte småbyer og forlatte falleferdige gårder er eneste avveksling i det flate åkerlandskapet. Det er en mye blytung himmel overalt, men også plutselige tornadoer som truer med å rive alt opp fra jorden og omplassere det vante.