Bugge Wesseltoft
Jaga Jazzist
Bobby Hughes Experience

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Fakta om Finland

Finner med stil leverer et album av godlyd i jazza klubblandskap för helvetet.

Finland bringer ikke akkurat med seg assosiasjoner om funky rytmer og søt soul. Finland er vodka, sauna, Matti Nykänen, fjernsynsteater og melankolsk tango. Finsk musikk er Leningrad Cowboys, 22 Pistepirkko og Jimi Tenor. Alle sammen skrudd i hop på den merkverdige finske måten som gjør at de forholder seg til "oss andre" omtrent som på finsk fjernsynsteater; virkelighetsfjernt og outrert. Nuspirit Helsinki er en gruppe musikere, DJs og produsenter som setter alle mine forutinntatte forestillinger om Finland på hodet.

På sin selvtitulerte debutlangspiller leverer det finske kollektivet en håndfull låter i et musikalsk landskap som er milevis fra tango tristesse og ompa-techno. Gjennom 13 stilfulle låter geleider Nuspirit Helsinki oss gjennom et scenario tuftet på solskinnsoul, groovy funk og sløye basslinjer. Gruppa så dagens lys i 1998 med målsetning om å skape musikk i fusjonen mellom et elektronisk og analogt uttrykk. Resultatene har blitt servert på en rekke 12-tommere og inkludert på samle- og miksskiver fra flere hold. I forlengelsen av blandingen mellom elektronikk og mer tradisjonell instrumentering inviterte gruppa med seg noen av Finlands mest respekterte jazzmusikere på utgivelsen Montana Roha Jazz EP, som ble utgitt på Compost Records. Nå er debutlangspilleren klar etter at finnene har gitt Guidance Recordings rettighetene til å spre deres gospel.

Nuspirit Helsinki står for et musikalsk uttrykk i spenningsfeltet mellom hjemlige artister som Jaga Jazzist, Bugge Wesseltoft og Bobby Hughes Experience. Mye av inspirasjonen ligger fra tidlige jazzinnpillinger og manifesteres gjennom en trofast blåserekke som følger alle sporene på albumet. Videre spiller tangentene en viktig rolle for uttrykket; Kim "Kasio" Rantala lar fingrene leke med Hammond og Fender Rhodes for å gi et 70-tallspreg på innspillingen. Hannu "Ender" Nieminen og Toni "Lil' Tony" Rantanen trakterer platespillerne og gir gruppa et tidsriktig, rytmisk uttrykk.

Utgivelsen deler seg omtrent på midten i forholdet mellom instrumentale og vokaldrevne låter. Det er på de instrumentale sporene at blåserekken gis rom til å utfordre lytteren, mens de vokaldrevne låtene får et sterkere preg av soul og dub. I likhet med Massive Attack benytter Nuspirit Helsinki seg av ulike vokalister uten at disse inkluderes i gruppens harde kjerne. Referansene til Bristol-soundet dukker først og fremst opp på den dub-inspirerte Hard Like A Rock (Nuspirit Emorph) med Daddy Ous på vokal. På albumets mest tilgjengelige spor, Honest, er vokalen til Nicole Willis en mindre integrert del av uttrykket og virker påklistret og konstruert. Personlig er jeg mer begeistret for det musikalske uttrykket på I Wonder [2:14 AM], hvor Chuck Perkins' spoken word sys sammen med Ona Kamus sløye vokal over et seigt rytmespor.

Nuspirit Helsinki leverer et meget velprodusert og stilsikkert album. Her er hvert spor en del av en større helhet; hver detalj drar i retning av det store bildet. Prikken over i'en settes i form av den tidligere utgitte Montana Roja, hvor latinoinspirerte rytmer møter blåsere i verdensklasse. Resultatet er en herlig symbiose av jazz og salsa som utfordrer hoftene og hodet. Nuspirit Helsinki gir et nytt bilde av finsk mentalitet og får de tusen sjøers land til å virke forfriskende fritt for melankolsk tungsinn og Jag Vil Tacka Livet.