Jaga Jazzist

Soulified - Ronnie Jacobsen (2005)
The San Jose Sessions - Ronnie Jacobsen (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fusjon som genremosjon

Gomez har gjort det. St. Germain har gjort det. Nå er det Ronnies tur.

Bluesartisten Ronnie Jacobsen fra Kristiansand stilte på konsert sammen med rapperen Salvador for ganske så mange år siden, så dette er en utgivelse som har tatt sin tid. Adjust Your Stereo (2004) er altså et resultat av et lengre samarbeid. Jacobsen /Salvador har absolutt fått hederlig omtale for sine konserter, blant annet på Quart-festivalen i 2004. Men holder et norsk forsøk på fusjon mellom bluesrock og rap/hip-hop i platevariant?

Først en viktig "disclaimer": Jacobsen statuerer allerede i innercoveret at han har et ønske om å blåse nytt liv i blues-genren, uten at han dertil har en oppfatning av seg selv som bluesens "redningsmann". En svært sympatisk framstilling, blant annet for den delen av norske musikkmennesker som synes konsertene på Muddy Waters er vel sidrumpa, og ikke kan huske helt sist gang det ble levert bluesutgivelser som skapte særlige oppslag i musikkpressen. Det finnes helt klart en god del hederlige (og faktisk norske) unntak til denne noe triste oppfatningen, men vi kan vel i hvert fall være enige om at blues nok ikke er en genre som kidsen lytter på. Og våre barn skal jo en gang overta verden, så...

En nærmere lytt på Adjust Your Stereo avslører at det er ikke bare rapperen Salvador som er med, her finner vi flinke folk som blant annet Lars Horntvet og Mathias Eick (Jaga Jazzist), David Wallumrød (Samsaya osv.) og Erland Dahlen (HET osv.). Jacobsen selv trakterer gitaren, samt bass og noe vokal. Dandert i et lekkert retrocover finner vi altså en genuin fusjonsplate på norsk anno 2004. Så absolutt spennende!

Etter en søvnig intro braker skiva løs med Told You So, en seig thriller med Jacobsen på pratende vokal og blåserhjelp fra nevnte Jaga Jazzist-medlemmer på tampen. Underholdende, men kanskje ikke så mye mer. Deretter følger tre spor der Salvador står for vokal og rapping. Dette innebærer en temmelig vesentlig dreining i uttrykket så langt Told You So er en mørk og tung sak som ikke fenger så veldig godt, mens det på 24-7 tråkkes i sporene til St. Germain og albumet Tourist. På East Vs. West kommer bluesgitaren enda mer i forgrunnen, sammen med traktering av munnspill som Richard Gjems står for. Hovedinntrykket av koplingen Salvador og Jacobsen er positiv, men jeg savner at det freser og bobler mer av dette produktet. Jeg får ingen særlig musikalsk vekker, men trives sånn litt over middels mens det står på. Både blues- og rap-delene er ganske sedate, men holder høy kvalitet lell.

Jacobsen står for det meste av låtsnekringen, bortsett fra en modig og vellykket tolkning av Muddy Waters' She's Allright og soulmusikk på Ain't Nobody Home fra Jerry Ragavoy (som skrev blant annet klassikere som Cry Baby og Time Is On My Side). Soulavdelingen framføres med passe trøkk og sjel, og det høres ut som Jacobsen & Co koser seg riktig i studioet. Det blir en kort plate, men den kjennetegnes først og fremst av godt håndtverk og vilje til å underholde.

Det finnes en god del moderne bluesfusjonsforsøk. St. Germain har som allerede nevnt gjort det, og britiske Gomez har forsøkt en ganske så foryngende fusjon med blues og mer moderne britpop/rock. Jacobsen/Salvador står ikke til side for disse eksemplene, men sluttinntrykket blir at dette kort og godt mangler at sistegiret blir lagt inn og at gassen kjøres helt til bånn. Litt mer trykk, litt mer låter, så er de der. Og da skulle det ikke forundre meg om det blir riktig så gøy.

Serena Maneesh - Serena Maneesh

(HoneyMilk)

Med oppheita fuzz-pedal, kvasse gitarfigurar og englar i kulissane presenterer gjengen frå sør-vestlandet eit inferno i svart, raudt og kvitt.