Paal Nilssen-Love & Håkon Kornstad

CD (2003) - Smalltown Supersound / Voices Music & Entertainment (VME)

[capsule review in English available]

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kool Thing!

Paal Nilssen-Love er like sentral uansett om saksofonisten heter Mats Gustafsson, Ken Vandermark eller Håkon Kornstad.

Sommeren 2000 var Kornstad Trio, da som nå bestående av Håkon Kornstad, Paal Nilssen-Love og Mats Eilertsen, på turne i USA. På vei fra Chicago til Knitting Factory i New York forsvant Eilertsens bass; den hadde ikke kommet med på flyet. Dette betydde at Kornstad Trio ble redusert til Kornstad/Nilssen-Love duo, i utgangspunktet for en kveld på The Knitting Factory, NY. Dette ga åpenbart mersmak for disse to som siden 2000 har gjort flere konserter sammen som duo.

Schlinger består av tre spor, to fra Knitting Factory og ett fra Ungjazz i Ålesund september 2000. Det er altså over tre år gamle låter som slippes på denne platen av Joakim Haugland på Smalltown Supersound. Det er også tredje plate Haugland slipper på sitt selskap innenfor formatet trommer-saksofon. De to første er også med Nilssen-Love, henholdsvis med Ken Vandermark (Dual Pleasure) og Mats Gustafsson (I Love It When You Snore). Kornstad fullfører på mange måter en slags trilogi med denne platen, der Paal Nilssen-Love er midtpunktet og tre av de mest aktive saksofonister på den kontemporære norsk/svensk/amerikanske improvisasjonsjazzscenen svever in orbit.

Det virker som Nilssen-Love er en utømmelig kilde av grooves, han er også en konstant søkende etter nye klanger og lyder i sitt trommesett han kan tilføre repertoaret sitt. Det er først og fremst rytmiske linjer og strekk han legger til grunn på Schlinger, og selv om han er gjennom partier som er mer klangbasert og åpne, skjer dette først og fremst i solopartiene.

Kornstad er også veldig søkende gjennom sin saksofon, og er også i stadig utvikling av sitt repertoar. Kornstad veklser mye mellom melodier (vi kjenner igjen Arched Shape fra Space Available) og skalaimprovisasjoner som hovedtemaer. Han befinner seg på denne platen mer i mellomsjiktet mellom de abstrakte friimprovisasjonsensemblene på SOFA og de mer melodibaserte prosjektene som Kornstad Trio og Wibutee. Jeg liker Kornstad best når han er i det kraftfulle og melodiske hjørnet og kan blåse ut melankolske linjer; jeg føler det er først og fremst der hans signatur ligger. Denne signaturen fanges på Schlinger, og Nilssen-Love gir Kornstad det rommet han trenger for å slippe seg løs, selv om jeg har til gode å se og høre en Håkon Kornstad med alle glugger åpne.